Fyns Amts Avis mener: Sydfynsk forår på Svendborgbanen?
Af: Carsten Olsen , caol@faa.dk

Det ville under normale omstændigheder ikke være nogen nyhed, at togene kører til tiden.

En nyhed er nu engang en overraskende og uventet begivenhed. Og det burde tog til tiden ikke være.

Men omstændighederne på Svendborgbanen er ikke normale og har ikke været det længe. Og derfor var det lige før, det var en nyhed, da pendlertalsmanden på den udskældte jernbanestrækning mellem Svendborg og Odense forleden på Facebook glædede sig over "11 dage uden problemer på Svendborgbanen."

Men det var også kun lige før.

Men omstændighederne på Svendborgbanen er ikke normale.

Der foreligger endnu ingen tal fra DSB, som kan underbygge pendlertalsmand Natasja Thrane Vium Rasmussens gode nyhed. Og flere af hendes medrejsende på Svendborgbanen spolerede med Facebook-opdateringer om aflyste tog og ufrivillige stop i Stenstrup da også hurtigt glæden.

Det kan sagtens være, pendlertalsmandens fornemmelse er rigtig. Vi ved det ikke.

Men det mest opsigtsvækkende er under alle omstændigheder også, at den togdrift, DSB gennem længere tid har budt pendlerne på Svendborgbanen, har været så ringe, at der er tale om "breaking news", når og hvis togene kører til tiden.

Hvis DSB har fået styr på Svendborgbanen, er det naturligvis kun godt. Og det skal, når dokumentationen for den mulige nyvundne stabilitet kommer, blive interessant at se, hvad årsagen til den eventuelt kan være.

DSB har gjort en indsats med indsættelsen af flere af de for Svendborgbanen særligt velegnede Desiro-tog. Men det, der i virkeligheden er det største problem - Banedanmarks forældede og vejrfølsomme signalsystem - er ikke løst.

Og hvis det virkelig viser sig, at der i en periode har været færre forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen, er det let at få mistanke om, at Banedanmark blot har været tilsmilet af heldet og det gode forårsvejr.

Der skal under alle omstændigheder mere end 11 dage med tålelig togdrift til, før Svendborgbanen har vundet de syd- og midtfynske pendleres tillid endegyldigt tilbage.

Det sker først, når togene kører til tiden hele tiden, og signalsystemet virker efter hensigten - også altså ikke kun, når solen skinner, og temperaturen er langt over nul.

Og det har lange udsigter.

Banedanmark har lovet, at et nyt digitalt signalsystem vil være på plads på Svendborgbanen i 2019. Men siden har Folketingets statsrevisorer kritiseret Banedanmark for ikke at have styr på signalplanerne og påpeget, at der er "store risici for fordyrelse og forsinkelse af Signalprogrammet".

Der er allerede nu store problemer med det nye signalsystems udrulning, afprøvning og driftssikkerhed. Og skal man tro Statsrevisorerne, er chancen for, at togene på Svendborgbanen kører til tiden i 2019, mindre end risikoen for, at de syd- og midtfynske pendlere mange år endnu må tage eventuelle gode nyheder om tog til tiden på Svendborgbanen med et gran salt.