Fyns Amts Avis mener: Skrot prestigefyldt skrivebordsplan
Af: Chefredaktør Carsten Olsen

Det har, lige siden den blev præsenteret for fire år siden, været svært at få øje på fornuften i den såkaldte timemodel.

Timemodellen er et af de bærende elementer i den store nationale togplan, Togfonden DK, som daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og en bred kreds af forligspartier præsenterede i 2013.

Timemodellen skal sikre en rejsetid på 60 minutter - hverken mere eller mindre - mellem hver af landest største byer. Altså en time i toget fra København til Odense, fra Odense til Aarhus og fra Aarhus til Aalborg.

60 minutters togrejse mellem de største byer er en illusion, der snart vil briste.

Men nu har DSB for alvor mistet troen på modellen. Og selv om der for tiden fortsat forhandles om den i forligskredsen på Christiansborg, tyder alt nu på, at 60 minutters togrejse mellem de største byer er en illusion, der snart vil briste.

DSB er ifølge fagbladet Ingeniøren således godt på vej til fravælge anskaffelsen af de nye, hurtigkørende tog, som er en forudsætning for timemodellen.

DSB bemærker i et såkaldt beslutningsgrundlag for indkøb af nye tog, at "tilpasninger af Togfonden betyder, at nødvendige infrastrukturforbedringer til at realisere Timemodellen sandsynligvis ikke gennemføres i denne omgang".

Så i stedet for tog, der kan køre 250 km/t, satser DSB på nye og mere fleksible tog med en maksimal hastighed på kun 200 km/t. Og de kan ikke tilbagelægge afstanden mellem de største byer på 60 minutter.

Dét er til gengæld godt nyt for de mange rejsende, som frem for en timemodel hellere vil have en togdrift, der er til at regne med og stole på.

Som Forbrugerrådets "Passagerpulsen" og dets årlige tjek på kundetilfredsheden blandt de togrejsende afslører, så er der fortsat udbredt utilfredshed med togforsinkelser og DSB's ringe service.

DSB lever ikke op til de forholdsvis beskedne krav, Transportministeriet stiller til togenes rettidighed. Og de rejsende slås med hyppige pladsproblemer i gamle tog, hvor der i øvrigt ikke er nogen anden service end selvbetjening af kaffe- og slikautomater.

Det er ifølge Forbrugerrådets kundetilfredshedsundersøgelse tog til tiden, pæne og rene tog med siddeplads til alle og et ordentligt informationsniveau, de rejsende efterspørger. Elementære krav til en tidssvarende togdrift, som forekommer at være langt mere relevante end en timemodel.

Det bør den kreds af partier, der for tiden genforhandler forliget om den store nationale togplan, også indse.

Flere af forligskredsens partier har allerede sået tvivl om timemodellen. Og forhåbentlig resulterer forhandlingerne i en fælles forståelse af, at en prestigefyldt skrivebordsplan om 60 minutters rejsetid mellem de største byer må vige for en, der giver DSB de bedst mulige forudsætninger for at sikre en togdrift, de rejsende synes er pengene værd - og som de efter alt at dømme vil føle sig langt mere tilfredse med, end tilfældet er i dag.