Fyns Amts Avis mener: Gymnasier bør uddanne unge i gode mobilvaner


Fyns Amts Avis mener: Gymnasier bør uddanne unge i gode mobilvaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FOMO. Fear of missing out eller angsten for at gå glip af noget. Det er en frygt, som flere og flere unge lider af i takt med de sociale mediers indtog i hverdagslivet. Især helt unge mennesker bruger sociale medier som Facebook, Snapchat, Twitter og andre som et middel til at følge med, holde kontakt og arrangere sociale aktiviteter med andre. Hvis man er meget aktiv, kommer der tilsvarende mange reaktioner, som man føler sig tvunget til at følge med i.

Fænomenet har efterhånden nogle år på bagen, men det er et stigende problem og risikerer at ødelægge de unges liv. Forleden kom en ny rapport, som viser, at flere gymnasieelever oplever stress og koncentrationsbesvær. Det er langt fra ualmindeligt, at eleverne bruger deres mobiltelefon midt i undervisningen og flere gange i løbet af timerne. Problemet er selvsagt størst hos dem, der oftest tjekker mobilen eller lader sig forstyrre af dens lyde eller lokkende beskeder, der popper op på skærmen.

2.689 elever har i alt deltaget i undersøgelsen. Blandt de elever, der tjekker sociale medier hvert kvarter eller oftere (!), svarer 51 procent, at de har svært ved at koncentrere sig, selv om de prøver. Til sammenligning er det "kun" 33 procent af de elever, der logger på sociale medier sjældnere end en gang i timen, der er plaget af koncentrationsbesvær.

- Det ser generelt rigtig skidt ud for gymnasieelevernes koncentrationsevne. Men jo oftere, de tjekker deres telefon, jo værre står det til, lød den nøgterne vurdering fra Søren Hebsgaard, manden bag undersøgelsen, i Politiken.

Det er indlysende, at det er et problem for indlæringen, at man ikke kan koncentrere sig. Tilbage i 2011 slog en undersøgelse fra det tyske institut for arbejdsmiljø fast, at der er en klar sammenhæng mellem afbrydelser og risikoen for at blive ramt af stress. Og den danske hjerneforsker Anders Gade vurderede i Magasinet Arbejdsmiljø, at den såkaldte medie-multitasking risikerer at fratage os evnen til at fordybe os. Flere amerikanske studier viste nemlig, at de, der var vant til at bruge flere medier samtidig, fungerede dårligere i arbejdshukommelse, opmærksomhedskontrol og koncentrationsevne.

Det bekræfter de danske gymnasieelever i den nye undersøgelse. Spørgsmålet er, hvad man skal gøre ved det, inden alt for mange unge mennesker går ned med stress og kun evner at koncentrere sig fem minutter ad gangen? Forbud mod mobiltelefoner i undervisningen, siger nogle, men et forbud kan være kontraproduktivt. For at eleverne kan få ejerskab til nye mobilvaner, bør gymnasierne derimod tage mobilen seriøst og arrangere debatter, forsøg og undervisningsforløb, der giver eleverne indsigt i, hvordan mobilbrug påvirker dem. Så kan eleverne måske lære, at det ikke gør ondt at gå glip af noget, og at mobilpauser kan være en befrielse.

Det er langt fra ualmindeligt, at eleverne bruger deres mobiltelefon midt i undervisningen

Fyns Amts Avis mener: Gymnasier bør uddanne unge i gode mobilvaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce