Fyns Amts Avis mener: Giv elfærgerne et kærligt skub
Af: Anders C. Østerby , ando@faa.dk

Der blev talt om kærlige skub, pisk og gulerod og om at komme sikkert i havn i folketingssalen torsdag. Det, der skal skubbes på rette vej, er den grønne omstilling, og alle fra venstre til højre er enige om målet, men ikke vejen derhen.

Torsdag var det elfærger, det handlede om. SF havde stillet et beslutningsforslag, om regeringen skal undersøge, om det er økonomisk ansvarligt for de danske småøer at skifte de nuværende konventionelle færger ud med elfærger, og, hvis det er tilfældet, kun yde statsligt tilskud til eksempelvis billetpriser på de ruter, der vælger at skifte til elfærger.

Lad os gøre mere af det, så Danmark bliver eksperter på området med en mulig eksport til følge.

SF's ordfører Karsten Hønge og Alternativets Roger Mathisen, som sammen med Enhedslistens Henning Hyllested støttede forslaget, henviste til en rapport fra Siemens, der viser, at det vil være økonomisk rentabelt for syv ud af ti af de danske færger, der betjener de små øer, at skifte til el.

Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) kunne ikke støtte forslaget. Hvis det er så god en idé økonomisk, skal kommunerne nok selv finde ud af det, for sådan fungerer markedet, mente han. Venstres ordfører på området, Kristian Pihl Lorentzen, var enig og pegede på, at omstillingen er i gang, og at venstrefløjen er for utålmodig.

Det er en klassisk ideologisk konflikt: Den liberale regering vil have så lidt statslig indblanding og regulering som muligt og lade det kommunale selvstyre og markedets kræfter bestemme udviklingen, mens venstrefløjen ønsker, at staten skal puste til udviklingen ved at yde støtte til udvalgte initiativer.

Og måske har Karsten Hønge og hans støtter fat i noget af det rigtige her. Som Roger Matthisen sagde flere gange under debatten, er det planeten, der er utålmodig, og det nytter noget for et lille land at gøre en ekstra indsats på det grønne område. Transportsektoren er en af de store syndere i forhold til udledning af CO2, og da vi er et øsamfund med mange færger, er det et oplagt sted at vise vejen og gå foran med et godt eksempel.

Og vi er på vej. Inden sommerferien indsættes verdens største rent eldrevne færge på ruten mellem Helsingør og Helsingborg, og omkring årsskiftet følger Ærø efter med elfærgen Ellen på ruten mellem Søby og Fynshav. Færgen her er støttet af mange EU-millioner, som skaber viden og arbejdspladser lokalt. Lad os gøre mere af det, så Danmark bliver eksperter på området med en mulig eksport til følge.

Det kan godt være, at SF's forslag skal justeres, så det indeholder mere gulerod end pisk, så man ikke ligefrem fratager hele tilskuddet, hvis en kommune ikke vælger en elfærge. Men initiativet og debatten er god. Som Roger Matthisen sagde henvendt til Villum Christensen (LA), som lød som om, han var træt af at diskutere grøn energi:

- Kan vi overhovedet have for mange snakke om klimaet? Det mener jeg ikke, vi kan.

Mere om emnet

Se alle
Ærø overhalet: Øresund tog batteri-stikket hjem

Ærø overhalet: Øresund tog batteri-stikket hjem

El-færge til Ærø: Holder tidsplanen?

El-færge til Ærø: Holder tidsplanen?

Vil stadig ikke afsløre tidsrammen for el-færgen

Vil stadig ikke afsløre tidsrammen for el-færgen