Fyns Amts Avis mener: Fremskudt færgehavn er sund fornuft


Fyns Amts Avis mener: Fremskudt færgehavn er sund fornuft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Chefredaktør Carsten Olsen
Billede
Dagens leder fra Fyns Amts Avis. 

Det er ikke til at få øje på nogen god grund til ikke omsider at realisere den gamle idé om en ny færgehavn ud for Tårs på Lolland.

Idéen blev - blandt andre - præsenteret af Svendborgs borgmester Lars Erik Hornemann på en konference i 2009.

Den går i al sin enkelhed ud på at anlægge en kunstig tange i Langelandsbæltet tre kilometer ud for Tårs og lade færgen fra Spodsbjerg på Langeland lægge til dér.

Det vil halvere overfartstiden på ruten, så den i stedet for de 45 minutter, der gælder i dag, vil blive på beskedne 22 minutter. Og det vil samtidig gøre det muligt at indføre halvtimesdrift på den meget benyttede færgerute, hvor der i dag kun er afgang én gang i timen hver vej.

 

I de otte år, der er gået, siden idéen om den nye færgehavn blev lanceret under overskriften "Fra omvej til smutvej", har den tilbragt det meste af tiden i en politisk syltekrukke.

Derfor er det da også glædeligt, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) har indvilget i at linde på låget og tage fat på en såkaldt forundersøgelse af mulighederne for at etablere en fremskudt færgehavn i Langelandsbæltet.

En færgerute med betydeligt kortere rejsetid og halvtimesdrift vil ikke blot åbne en fynsk port til et voksende arbejdsmarked på Lolland. Den vil også blive en velkommen tilkørselsrampe til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt og give både erhvervslivet og borgerne i den sydlige del af det såkaldte udkantsdanmark lettere og hurtigere adgang til resten af Europa.

Og omvendt vil Europa naturligvis også få lettere adgang til at skabe vækst, arbejdspladser og udvikling på Lolland, Sydfyn og øerne.

 

Når glæden over transportministerens tilsagn om en forundersøgelse ikke er ubetinget, skyldes det den slags forundersøgelsers særlige evne til at fungere som syltekrukker, der blot erstatter den, projektet først var havnet i.

Forundersøgelser af trafikprojekter signalerer ganske vist politisk interesse for dem. Men nogen som helst garanti for, at projektet siden bliver realiseret, er de på ingen måde. En forundersøgelse er blot adgangsbilletten til trafikpolitikernes dagsorden på Christiansborg. Og selv hvis de til oktober skulle blive enige om at gå videre med den fremskudte færgehavn tre kilometer ude i Langelandsbæltet, er der lang vej igen.

Spørg bare andre steder på Fyn, hvor end ikke en forlængst vedtaget anlægslov har ført til etableringen af et tredje spor på hele den vestlige del af Fynske Motorvej.

Det er først, når finansministeren linder på låget til statskassen, store trafikprojekter bliver realiseret.

Hvilket han, når den tid kommer, i øvrigt ikke bør tøve med at gøre, eftersom den fremskudte og samfundsøkonomisk set særdeles givtige, nye færgehavn ved Tårs kan etableres for, hvad der svarer til rundt regnet sølle syv kilometer motorvej.

Den vil også blive en velkommen tilkørselsrampe til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt.

Fyns Amts Avis mener: Fremskudt færgehavn er sund fornuft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce