Fyns Amts Avis mener: Det manglede da også bare
Af: Chefredaktør Carsten Olsen caol@faa.dk

Der er godt nyt om Svendborgbanen: Togene kører til tiden!

Eller rettere de 82,4 procent af dem, som er Transportministeriets mindstekrav til DSB's præstationsevne på strækningen mellem Svendborg og Odense.

Der er også færre rejsende end før, som er utilfredse med den vare, DSB leverer på Svendborgbanen, så der er endda indtil flere gode nyheder at glædes over.

Det er vel snarere elementært og ikke beundringsværdigt, at DSB får togene afsted nogenlunde til tiden.

Og da især, hvis man tilhører den store skare af faste pendlere, der i en alt for lang periode har været ramt af alt for hyppige aflysninger, forsinkelser og pludselige tvangsudstigninger på den lille station i Stenstrup.

Men omvendt skal DSB nok heller ikke forvente at blive mødt med egentlige jubelscener på den del af Fyn, hvor pålidelige tog til tiden på Svendborgbanen er en forudsætning for en tålelig hverdag med rettidigt fremmøde på jobbet og uddannelsesinstitutionerne.

Det er vel snarere elementært og ikke beundringsværdigt, at DSB får togene afsted nogenlunde til tiden.

Det burde være en selvfølge. Men det er det - et helt år med overholdelse af mindstekravet til rettidigheden til trods - stadig ikke.

For eftersom alt er som før, når det gælder fraværet af fremtidsløsninger på de problemer, der gør rejsen usikker, skal der mere end pæne statistikker til at genskabe pendlernes ubetingede tillid til Svendborgbanen.

Der er således fortsat ikke etableret flere vigespor på den étsporede og derfor meget sårbare strækning. Det gamle, nærmest antikvariske og yderst ustabile signalsystem er der endnu - og tidshorisonten for etableringen af et nyt usikker. Og det er også fortsat de gamle og efterhånden temmelig nedslidte Desiro-tog, der befærder strækningen.

Det er formentlig også derfor, pendlernes opfattelse af Svendborgbanen er en ganske anden end den, der kommer til udtryk i de officielle statistikker for rettidigheden.

For selv om DSB altså lever op til mindstekravet - og mere til - så er 24 procent af de rejsende ifølge Forbrugerrådets "Passagerpulsen" fortsat utilfredse med togenes overholdelse af køreplanen.

Det er kun halvdelen af de rejsende på Svendborgbanen, der er tilfredse på dette punkt. Og dét altså selv om DSB lever godt og vel op til mindstekravet på 82,4 procent tog til tiden.

Misforholdet mellem de rejsendes oplevelse og statistikkerne for rettidigheden vidner - om ikke andet - om en fortsat begrænset tillid til Svendborgbanen.

Den bliver næppe fuld, før banens gamle tog og signaler er skiftet ud. Og det har som bekendt lange udsigter.

Derfor må jubelscenerne på Svendborgbanen vente indtil da. Og DSB nøjes med et "det manglede da også bare" for at få rundt regnet ni ud af ti tog frem til tiden.