Fyns Amts Avis mener: Banedanmarks skæbnesvangre forsømmelser


Fyns Amts Avis mener: Banedanmarks skæbnesvangre forsømmelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Carsten Olsen , caol@faa.dk
Billede
Leder - Fyns Amts Avis. 

Havarikommissionens rapport om en ulykke, der for præcis et år siden kostede en ung fransk kvinde livet på Kværndrup Station, er rystende læsning.

Kvinden blev ramt af et gennemkørende tog, da hun gik ud i en ubevogtet overgang mellem de to perroner på stationen i Kværndrup. Og selv om havarikommissionen ikke kan udelukke, at den unge franskmand benyttede en mobiltelefon på ulykkestidspunktet og derfor ikke var tilstrækkelig opmærksom, fastslår kommissionen også, at overgangen på den lille station ikke var tilstrækkeligt sikret.

Og hvad der er langt værre, så tyder meget på, at reglerne med fuldt overlæg blev læst og fejlfortolket på en måde, så Banedanmark kunne slippe for at sikre den potentielt farlige perronovergang.

Havarikommissionens rapport om ulykken formulerer sig i pæne og så vidt muligt neutrale vendinger.

Men de færreste, som læser den, kan være i tvivl om, at der reelt er tale om en sønderlemmende kritik af Banedanmark.

Havarikommissionen finder det således "overvejende sandsynligt, at et fungerende varslingsanlæg kunne have hindret ulykken". Og den gennemgår i detaljer Banedanmarks helt utilgivelige forsømmelser.

Hverken på Kværndrup Station eller Stenstrup Station er perronovergangene således sikret med varslingsanlæg. Og dét heller ikke selv om der på de to stationer har været fem såkaldte nær-ved-hændelser.

Kun en måned før ulykken, der kostede den unge franske kvinde livet, kunne en mor med en barnevogn for eksempel kun takke en årvågen entreprenørarbejder for, at hun ikke blev ramt af toget i præcis den samme perronovergang.

Havarikommissionens rapport afslører også, at Banedanmark helt bevidst har undladt at fokusere på passagerernes sikkerhed.

Når gennemkørselshastighed på Kværndrup Station i sin tid blev sat ned til 75 km/t, skete det således ikke af hensyn til sikkerheden.

Tværtimod. Banedanmark kendte - og kender fortsat - risikoen ved at lade passagererne benytte den usikrede overgang på Kværndrup Station. Og som rapporten citerer Banedanmarks daværende risk manager for at have konstateret efter en nær ved-hændelse i 2013: "Vi tillader kun dette, fordi der er lavet en hastighedsnedsættelse for at give hjemmel til, at der ikke er varslingsanlæg".

Et varslingsanlæg, som ifølge havarikommissionen altså "overvejende sandsynligt" kunne have forhindret ulykken.

Havarirapporten konstaterer lakonisk, at "hverken Banedanmark eller DSB efter ulykken (har) forbedret sikkerhedsforholdene i perronovergangen på Kværndrup Station hhv. Stenstrup Station".

Det er en skandale.

Og den formildes kun i ubetydelig grad af Banedanmarks løfte om at tage et gammelt varslingsanlæg fra Ringe Station i brug i efteråret 2017.

Det er for sent for den unge franske kvinde, for hvem Banedanmarks forsømmelser blev skæbnesvangre.

Banedanmark kendte - og kender fortsat - risikoen ved at lade passagererne benytte den usikrede overgang.

Fyns Amts Avis mener: Banedanmarks skæbnesvangre forsømmelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce