Fartgrænser til eftersyn


Fartgrænser til eftersyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er ganske gode grunde til at kikke de danske hastighedsgrænser efter i sømmene, sådan som trafikminister Hans Christian Schmidt har bedt om. Den direkte anledning er, at ministeren vil have undersøgt, om det er muligt på udvalgte strækninger at sætte landevejshastigheden op fra 80 til 90 km i timen. Samtidig er det også planen, at vurdere, om der er steder, hvor de eksisterende hastighedsgrænser er sat for højt.

Der er i første omgang tale om en forsøgsperiode på udvalgte strækninger og det er Vejdirektoratet, som skal komme med et oplæg til hvilke strækninger, der er egnede til hastighedsændring. På forhånd tegner der sig i Folketinget et flertal for at ændre grænserne, hvis det er muligt.

Forslaget har helt forventeligt kaldt flere af de sædvanlige anti-fart-missionærer på banen. Dommedagsudmeldingen er som den plejer, nemlig at det vil koste menneskeliv og mange kvæstede. Nogle af de såkaldte trafikforskere tager statistikker og erfaringer til indtægt for deres påstande. Virkeligheden er, at der reelt ikke findes materiale, som viser, hvad der sker når man sætter farten op eller ned. Al erfaring viser, at trafikulykker har sin egen udvikling. For eksempel var der for nogle år tilbage en uforklarlig stigning i antallet af ulykker og i de seneste år er tallet af ukendte grunde dalet. Nogle trafik-kloge har forsøgt at forklare denne udvikling. Men postulaterne ender altid op i at være et trosspørgsmål.

Det er naturligvis ikke ensbetydende med, at man blot skal give hastigheden helt fri, som i gamle dage. Men derimod at man finder hastighedsgrænser som passer til trafikken. Og ikke mindst forekommer trafikanterne at være fornuftige.

Aktuelt er det de lange lige strækninger med gode oversigtsforhold i specielt Vestjylland ministeren har kik på. Men også andre steder i landet er der bygget nye veje, som udmærket vil kunne bære en hastighed på 90 km i timen.

Mange steder vil der næppe blive tale om, at bilisterne kører hurtigere. Ved selvsyn kan man forvisse sig om, at hastigheden på mange af disse strækninger allerede ligger på omkring 90 km i timen. Man kan selvfølgelig hævde, at så kører trafikanterne bare endnu hurtigere. Hertil er blot at sige, at det ved man ikke noget om endnu, og hvis det sker, så er det politiets opgave at sørge for, at hastigheden bliver overholdt.

Et andet eksempel på den useriøsitet som præger nogle af trafikforskerne er, at man straks postulerer, at det vil koste 600 millioner kroner at ombygge de aktuelle strækninger til at kunne klare 90 km i timen. Men de pågældende må være i besiddelse af en speciel krystalkugle, eftersom ingen endnu ved hvilke strækninger der i givet fald bliver tale om.

Det væsentlige er nu, at ministeren får noget konkret materiale på bordet, som kan danne grundlag for en seriøs og ikke religiøs vurdering af om fartgrænserne på nogle strækninger kan ændres.

Fartgrænser til eftersyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce