Det usikre, nye år


Det usikre, nye år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

n Desuagtet at ingen havde forudset den øjeblikkelige verdensomspændende økonomiske krise, og at ingen heller er i stand til at se, hvordan den reelt kommer til at udvikle sig, så oversvømmes medierne fortsat med en række utrolig kloge mennesker, som mener, at de kan forudsige fremtiden.

Specielt her omkring nytårsskiftet har der nærmest ingen ende været på Kloge-Ågernes udmeldinger. Hvis ikke problemet lige var, at denne type udtalelser desværre har det med at påvirke udviklingen i en selvforstærkende negativ spiral, så kunne det være meget underholdende.

Men netop med bevidstheden om, at det kommende års udvikling ? eller for den sags skyld udviklingen i de kommende år ? er en yderst uforudsigelig affære, er det fornuftigt, at statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) i sin nytårstale holder alle statens muligheder for at gribe ind åbne. Samtidig med at han betoner, at regeringen er parat til at handle, når det måtte blive nødvendigt.

I den forbindelse er det meget interessant at se, at regeringens sortiment af muligheder for statslig indgriben i nytårstalen blev udvidet med to interessante punkter. Nemlig ufinansierede skattelettelser på arbejdsindtægter og mulighed for at fremrykke offentlige investeringer.

Det kan måske lyde drastisk. Men på papiret vil skattelettelser ifølge alle beregninger tjene sig selv ind, fordi befolkningen vil arbejde mere, når den økonomiske gevinst er større. Samtidig med at fremrykkede offentlige anlægsprojekter kan være med til at imødekomme ønskerne om øget velfærd.

Det ville have været ønskeligt ? men nok ikke realistisk ? om et stort og bredt flertal i Folketinget kunne være gået sammen om den indsats, som må formodes at blive nødvendig. Men den siddende statsministers nytårstale behandles efterhånden på samme måde

som den årlige åbningstale i Folketinget, nemlig at alle føler til kaldet til at kritisere den sønder og sammen med mere eller mindre seriøse argumenter.

I hvert fald afslørede de øvrige partilederes udtalelser efterfølgende, at der tilsyneladende mere er behov for partiprofilering end for at skabe et sammenhold for at løse de store udfordringer, landet står overfor. Det er fuldt legalt, og sådan er demokratiets vilkår. Men det betyder også, at der fortsat vil herske usikkerhed om, hvad der kan skabes politisk flertal for, når der bliver brug for aktiv handling.

Interessant var det også, at statsminister Anders Fogh Rasmussen nytårsdag kun i beskedent omfang fremhævede Danmarks stærke økonomi i den foreliggende situation, men lod skinne igennem, at risikoen for at Danmark i langt højere grad rammes af den internationale økonomiske nedtur, er vokset.

Så det er sikkert så sandt som det er sagt, at vi må være beredt på, at Danmark i 2009 meget vel kan stå overfor hidtil usete økonomiske udfordringer.

OCJ

Det usikre, nye år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce