LEDER
NÅR DE danske drenge - det er dem i korte hvide bukser og røde trøjer, der løber rundt ovre i Østen - i eftermiddag atter dukker op på tv-skærmene, vil gader og veje nok engang ligge øde hen. Hele nationens ære står på spil.

Eller gør den nu det? Fodbold er trods alt kun sport, så verden går ikke under, hvis vi taber. Men som den miniput-nation vi jo reelt er, har vi formået at udvikle en særlig evne til at rykke sammen, blive mere nationalistiske og højstemte, når vi banker de store.

Meriterende danske sejre i krige ligger så langt tilbage, at vore sportsidoler for længst har erobret rollen som nutidens helte.

HVEM HUSKER ikke sommeren 1992? Først stemte vi nej til Maastricht-traktaten og gav dermed de store drenge i EU-klassen fingeren. Et par uger senere bankede vi de sejrssikre tyskere i fodboldfinalen - en sejr, der fik de helt store nationale følelser frem. Ja, selv daværende udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen rejste til europæisk topmøde iført roligantørklæde og udtalte de berømte ord: "If you can't join them, beat them".

Lige nu er nationen så igen ved at varme op til en dag klædt i rødt og hvidt. For det er ikke meget, Danmark har vundet siden hin junidag i 92. Lidt håndbold i ny og næ - men intet, der tåler sammenligning med de fodbolddrenge, som indirekte er årsag til, at enhver dansker i dag kan "Der er et yndigt land" udenad. I hvert fald første vers.

Ja, selv nordmændene, der ellers er verdensmestre i nationalisme, holder lige nu lidt med os. Svenskerne forbigås i stilhed, men ifølge en norsk avis synger de oppe i fjeldene "Vi er røde, vi er hvide - og kansje litt blå"!

SELVFØLGELIG skal vi give følelserne frit løb, når det går vore idoler godt. Og have lov til at sørge med dem, når vi taber. Det sidste har vi da heldigvis udviklet en formidabel evne til at fortrænge og glemme - både i bold og Melodi Grand Prix. Måske får vi brug for denne evne i dag.

En engelsk manager sagde engang, at fodbold ikke er et spørgsmål om liv og død. Fodbold er langt vigtigere. Andre har forsøgt at hæve spillet op til kunst på linje med ballet. Alle kan have ret, men lige nu er det danske landsholds succes med til at åbne døre for danske eksportvarer.

At Danmarks brand eller mærkeværdi, som det hedder på marketingdansk, bliver slået fast på det store marked, som Østen er, er guld værd for mange danske virksomheder. De rød-hvides reklameværdi er 1000 gange bedre end vor dronnnings - ifølge en PR-guru. Og det siger ikke så lidt.

SÅ SET gennem de briller er det danske landsholds VM-deltagelse allerede en succes. Og husk så lige, mens vi lægger an til sejrsfest, at et nederlag ikke er nogen katastrofe.

Solen vil stå op igen, og Jorden vil stadig dreje rundt, som en italiensk træner engang svarede, da han blev spurgt, hvad der ville ske, hvis hans hold tabte.