LEDER
SELSKABET bag Storebæltsbroen, som blev taget i brug den 14. juni 1998, var i rigtigt gavehumør på fire års-fødselsdagen i fredags.

Særlige torsdag aften-billetter, som gælder til klokken 03 fredag morgen, og endnu flere muligheder for at rejse frem og tilbage samme dag til rabattakst var fødselsdagshilsnen til de danske bilister. Og til Bendt Bendtsen, den fynsk valgte økonomi-, erhvervs- og vicestatsminister, der nu må konstatere, at nogle rabatter på udvalgte dage altså var, hvad han fik ud sin kamp for lavere eller slet ingen takster.

LIDT ER jo også godt, og rabatterne er fine for københavnere, der vil i teatret i Odense - eller omvendt - men for broens daglige brugere er de ikke meget værd, og der skal mere end et ugens tilbud til, hvis den voksende skævdeling af Danmark skal standses.

Men denne problemstilling interesserer ikke i København, der er mere optaget af at værne om Rigsarkivet og om Øresundsbroen end at sikre et sammenhængende, toldfrit Danmark.

København - og Christiansborg - vil principielt ikke indse, at vi aldrig får det fulde udbytte af den milliardinvestering, som Storebæltsforbindelsen er, før det bliver gjort gratis at bruge den, og at de skyhøje takster er en alvorlig hæmsko for udviklingen vest for Valby Bakke.

MEN ER der da slet intet håb om, at politikerne en dag vil aflægge skyklapperne?

Næ, det er der ikke. For fredagen bragte også den nyhed, at statsministeren og trafikministeren er langt inde i forhandlingerne med den tyske regering om en bro over Femer Bælt, og at dette projekt nu nyder den allerhøjeste politiske opmærksomhed.

Men enhver kan sige sig selv, at næppe nogen investor vil binde an med Femer-broen, hvis den på forhånd er udkonkurreret af en gratis Storebæltsforbindelse. Får vi derfor en bro til Tyskland - og det lader det til - kan kunderne på Storebælt se frem til mange, mange år med fortsat brugerbetaling.

OM FEMER-forbindelsen er der det positive at sige, at EU betragter den som et vigtigt europæisk trafikprojekt, der vil sammenbinde Skandinavien og det øvrige Europa, og at EU følgelig er klar til at hoste op med nogle euroer til anlæggelsen.

Men ellers er gevinsterne svære at få øje på. Rent bortset fra de betydelige følgeomkostninger - opgradering af jernbane- og motorvejsnettet på Sjælland og Lolland-Falster - vil en forventet pris på 500 kroner for en enkeltbillet næppe virke tillokkende på østdanske bilister, der agter sig på ferie i Tyskland, og som de par gange om året udmærket kan bruge færgerne. SFs Margrethe Auken har derfor givetvis ret, når kun kalder forbindelsen for direkte urentabel.

REELT er broen over Femer Bælt kun en fidus for gods- og transittrafikken fra Sverige. Men måske føler statsministeren, at han skylder svenskerne noget efter udlændingeballaden?