Uerfarne bag rattet


Uerfarne bag rattet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

22 TRAFRIKDRÆBTE på otte dage. En choke-rende opgørelse fra en blodig sommeruge på de danske veje. Og antallet af alvorligt kvæstede er endnu større.
Inden for halvandet døgn har lastvogne været impliceret i ulykker, der alene kostede 11 dødsofre og syv kvæstede.

Det var også en lastvogn med anhænger, der udløste den hidtil alvorligste trafikulykke i Danmark med ni omkomne i en minibus ved Viborg. Denne ulykke har samtidig sat et stort spørgsmåltegn ved chaufføruddannelsen. Og navnlig den omstændighed, at nyuddannede chauffører på 18 år kan sendes ud i trafikken med ansvar for et lastvognstog på op til 48 ton. Direkte fra køreskolen og uden nogen form for erfaring i kørsel med et fuldt læsset vogntog.

En overraskelse for de fleste uden for branchen, at lovgivningen tillader så unge chauffører bag rattet i så tunge og store køretøjer.



DER ER ALLEREDE bred politisk opbakning til at skærpe kravene for at erhverve lastvognskørekort. Men spørgsmålet er i hvor høj grad, at Danmark er bundet af EU-regler på området. Trafikordførerne fra både Venstre og de konservative giver dog udtryk for, at unge ikke fremover skal kunne tage kørekort til personbil og lastvogn samtidig. Dansk Folkeparti foreslår en aldersgrænse på 21 år for erhvervskørekort. Og indtil en lovgivning kan gennemføres, bør justitsminister Lene Espersen henstille til vognmænd om ikke at benytte de helt unge og uerfarne chauffører. Deres ulykkesfrekvens er målt til at være syv gange højere end hos deres ældre og rutinerede kollegaer.



LASTVOGNE er involveret i hver femte dødsulykke på danske veje. Bortset fra, at chaufførerne sjældent selv kommer til skade, er risikoen for alvorlig personskade eller død uhyggelig stor, når landevejens kolosser og lette personbiler støder sammen.

Så meget mere grund er der til at stille krav om optimal uddannelse og erfaring hos chaufføren, før han slippes løs på landevejene med et køretøj, der i vægtklasse svarer til en kampvogn. I branchen har man selv påpeget misforholdet mellem køreskolens tomme lastvogne og virkelighedens tungtlæssede verden.

Til gengæld ser mange vognmænd gennem fingre med, at deres chauffører kører for stærkt, selv om fartskriverne kan afsløre alt om lastvognens kørsel.



HVAD MAN IKKE kan aflæse nogen steder, er alle de unoder i trafikken, som ikke kun lastvognschauffører gør sig skyldige i. Den danske trafikkultur - eller mangel på samme - er en undervurderet risiko på vejene. Her tænkes ikke alene på for høj hastighed, men på manglende respekt for overhalingsforbud, vigepligt og hensyn til medtrafikanter.

Lastvognene er farlige alene i kraft af deres størrelse, men 80 procent af alle dødsulykkerne på danske veje skyldes trods alt bilister med et almindeligt kørekort.



Lastvogne: Unge chauffører har en ulykkesfrekvens, der er syv gange højere end hos deres ældre kollegaer.

Uerfarne bag rattet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce