Er der dog ingen grænser? Den kollektive trafik i dette land er efterhånden en parodi. Togene kan ikke holde tiderne, og slet ikke når det er for varmt. Fynbus har lavet en køreplan, der ikke duer - undtagen når bussen er tom, som det fremgik af gårsdagens reportage, hvor avisens udsendte næsten havde køretøjet for sig selv. Busplanen er lavet til busser uden passagerer, som en af chaufførerne bemærkede - mens en anden kunne berette om pressede kolleger, der var brudt sammen midt på ruten og sad i deres bus og græd af stress. Og som det ikke var nok, bød gårsdagens forside på den nyhed, at op mod halvdelen af busafgangene i Odense måske skal spares væk, hvis politikerne da ikke kan finde 28 millioner kroner på budgettet. Det viser et notat, som blev præsenteret i tirsdags - dagen før den politiske førstebehandling af 2009-budgettet. Pudsigt, i øvrigt, at notatet dukkede op lige den dag. Nå, det kan have været et tilfælde.

Men hvis er skylden da? Ja, hvad togene angår, har de seneste 30 års skiftende regeringer intet at lade hinanden høre. Ingen regering overhovedet har prioriteret den post, der hedder vedligeholdelse, for det er der ingen stemmer i. Ingen minister kommer i tv, fordi han vedligeholder en jernbaneskinne. Det gør han derimod, når han åbner en metro. Eller en bro. Så hellere bruge pengene dér.

Og busserne? Ja, det lader jo til, at de lokale politikere, uanset partifarve, er enige om at give regeringen skylden. Odenses socialdemokrater kræver et krisemøde med transportministeren, og fra regionsrådet konstaterer venstremanden Poul Weber, at hvis regionen ikke kompenseres for de stigende dieseludgifter og andre prisstigninger, "har regeringen besluttet at indskrænke den kollektive trafik". Javel så. Stærke ord i september - men holder de nu også vand? En konspirationsteori kunne selvfølgelig være, at regeringen med vilje vil udstille både regionernes og kommunernes uegnethed til at lede noget som helst - for den sags skyld også sygehusene - og dermed indføre minimalstaten ad bagdøren. Men omvendt har regeringen og kommunerne jo lige lavet en aftale, som begge parter skrev under på. Så hvorfor tog de regionale og de kommunale regnedrenge ikke højde for stigende dieselpriser og højere lønninger? Begge dele burde have været forudset.

Hvorom alting er, står den kendsgerning tilbage, at den kollektive trafik bare skal fungere. Hvis vi da ikke skal udvide alle motorvejene til otte spor og bygaderne til fire. Kunderne er ligeglade med, om det er kommunernes, regionernes eller regeringens skyld. Bare systemet virker - og det gør det ikke.

At halvere antallet af busafgange, at satse på tog, som ikke kører, og at lave køreplaner, som er hen i vejret, styrker ikke lysten til at stige på den kollektive trafik. Og hvis det hele er regeringens skyld - hvad vi ikke skal påstå - har vi et helt gratis forslag til både den og den nyudnævnte transportminister: Drop milliarderne til den overflødige Femernbro og brug pengene herhjemme i stedet. I samarbejde med både kommuner og regioner. Det er jo de danske borgere, det drejer sig om. Ikke en svensk transportvej til Tyskland - eller slagsmålet om, hvem der er skurken.