Når alle forhandlerne var jublende lykkelige, og når alle gav den som store statsmænd, der lige havde reddet landet, er det svært at finde de sure miner frem efter det brede trafikforlig, der nu vil kaste næsten 100 milliarder kroner ud i den danske infrastruktur frem til 2020. Forliget fortjener da også ros, fordi det er grønt, og fordi den kollektive trafik - herunder de før så oversete busser - løber med broderparten af pengene. Uden at vejnettet og dermed privat- og erhvervsbilismen helt er glemt.

Så vidt, så godt - og set gennem lokale briller var det rart omsider at få afklaret, om regeringen og dens forligspartnere ville støtte kanalforbindelsen i Odense eller ej. Det ville man - og så må den ged være barberet. Nu behøver vi ikke lægge øre til flere diskussioner mellem borgerlige og socialdemokrater om, hvorfor sagen ikke er klaret for længst - og om, hvem der har æren for, at nu blev den det alligevel.

I går mente den ene side selvfølgelig, at det gjorde den, fordi Anker Boye havde lagt pres på den socialdemokratiske folketingsgruppe, der igen havde lagt pres på regeringen. Omvendt mente den anden side lige så selvfølgeligt, at det var Jan Boyes utrættelige arbejde, der havde fået de borgerlige fæller i regeringen til at indse visdommen i Odenses kanalprojekt. Som byen i øvrigt havde været så dristig at erklære, at den selv ville betale fuldt og helt, hvis ingen andre ville spæde til. Det var højt spil - men fred være med dét. Nu kommer pengene, og så er det bare med at gå i gang.

Lykkeligt havde det været, om man også kunne komme i gang med udvidelsen af motorvejen på Vestfyn - Fyns uden sammenligning mest presserende trafikproblem.

Men nej. Nu kan den nye vestfynske motorvej først være klar i 2018 - ifølge dens ellers mest utrættelige forkæmper, Venstres Erling Bonnesen, fordi projektet "endnu ikke er grydeklart". Man venter tilsyneladende stadig på offentliggørelsen af et såkaldt høringsnotat, og den slags kan jo tage tid. Ganske vist ventes notatet offentliggjort om få uger, hvilket skulle gøre det så rigeligt muligt for Folketinget at vedtage den endelige anlægslov inden tingets ukristeligt lange sommerferie. Men det mener man altså ikke at kunne nå, og nu må udvidelsen på Vestfyn vente nok et år. Ærlig talt - har den snart ikke ventet længe nok? Man skulle tro, at Erling Bonnesen var utilfreds. Men det er han ikke. I hvert fald ikke udadtil, for Bonnesen er sin partitop en god mand. Hvad ledelsen mener, er altid rigtigt.

Nå - det var lige en lille indvending mod et ellers principielt udmærket forlig. En anden kunne være, at når Århus kunne få penge til en letbane, blandt andet til og fra Skejby Sygehus, hvorfor kunne Odense så ikke? Man kunne forestille sig en ikke ubetydelig trafik til det kommende supersygehus og til naboen - universitetet, der jo allerede ligger der. Men forklaringen er måske, at Odense ikke har søgt? I så fald er det med at få kridtet skoene til næste runde. Hvor man sikkert igen vil bruge det sædvanlige trick og finder nogle ekstra milliarder ved at udskyde tilbagebetalingen for Storebæltsbroen.

For den bro vil jo være en pengemaskine, så længe den står på sine piller, hvilket stort set vil sige til evig tid. Tro ikke, at den nogensinde bliver gratis at passere.