Trængselsafgifter


Trængselsafgifter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DA VALGET blev udskrevet sad regeringens Infrastruktur-kommission på spring med et bud på alle danske trafikproblemer.

Nu blev kommissionen bedt om at tie til efter valget med sine gode råd, og det er egentlig synd. For trafikproblemer er ikke bare noget man gemmer af vejen. De er hver dag synlige for alle, der venter på tog eller holder i kø på vej ind til storbyerne.

Trafikpolitikken er da også blevet et varmt emne på flere valgmøder.

FOR HVORDAN lokker man bilisterne over i tog, metro og bus, så de slipper for de lange køer på vejene?

Og får en god og effektiv kollektiv trafik overhovedet bilisterne til at lade køretøjet stå hjemme? Eller skal der helt andre skrappe midler til - for eksempel i form af trængselsafgifter.

En aktuel undersøgelse, som Berlingske har gennemført, afslører overraskende, at danskerne gerne vil betale både vejafgifter og bompenge, hvis det kan bringe dem hurtigere til og fra arbejde.

MEN KAN endnu flere afgifter få danskerne til at stille bilen i garagen?

Måske, men næppe til at afskaffe bilen. For hvis vi ser på den brandbeskatning af privatbilismen, som skiftende regeringer har udøvet gennem årtier, så har det ikke hjulpet.

Meget tyder på, at det sidste folk vil skille sig af med, er bilen. De vil hellere sælge deres sidste skjorte. Hvorfor? Fordi bilen er den opfindelse, der har givet mennesket den måske største personlige frihed, verden har set endnu.

Og fordi vi har brug for bilen til at bringe børn rundt og bagefter nå på arbejde.

NÅR DER alligevel kan være fornuft i trængselsafgifter, må det være ud fra devisen om, at det dæmper trafikken og giver flere penge til vedligeholdelse af veje og broer. Og at udenlandske bilister ad den vej også bidrager.

Vi kender jo motorvejsafgifter fra andre lande - bedst udført i Schweiz via en årsmærkat - og vi kender det såmænd fra Storebæltsbroen. Mulighederne er der.

HVORFOR danske politikere fortsat afviser bompenge i København må også undre. I London, Oslo, Stockholm, ja sågar i Bergen og Trondheim fungerer det.

Det giver renere bymiljøer, og det giver frem for alt penge, som kan kanaliseres over i den kollektive trafik.

Men betingelsen for bompenge er naturligvis, at den kollektive trafik er attraktiv og velfungerende. Og det er den langtfra. Årtiers forsømmelser har nu indhentet os, så vi står over for milliardinvesteringer i spor, signalanlæg og tog.

UANSET hvilken farve en ny regering får, så haster det med at løse danskernes mobilitetsproblemer.

Trafikken på vore veje lider af kronisk vokseværk - med daglige sammebrud i hovedstaden, trekantsområdet og på den vestfynske motorvej.

Ingeniørforeningen har regnet ud, at vi hver dag spilder så megen tid med at holde i kø, at det svarer til 40.000 fuldtidsstillinger.

Har vi virkelig råd til det? Og har vi råd til at vente længere på eksperternes anbefalinger - bare fordi der er udskrevet valg.

Trængselsafgifter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce