Svinget der dræber


Svinget der dræber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cyklister og store lastvogne er en farlig kombination. Alene i år er otte danske cyklister omkommet under en højresvingende lastbil, og det siger sig selv, at der må gøres noget ved problemet. Men hvad? Det er ikke alt, man kan lovgive sig ud af - og det er ikke alle hændelser, man kan gardere sig imod. Sund fornuft og god færdselskultur - for både cyklister og chauffører - er derfor vigtige elementer, hvis tragedierne skal undgås.

Ifølge gårsdagens avis er der gjort gode erfaringer i Grenaa, hvor en lille chip på cyklen kommunikerer med en advarselslampe i syv af byens farlige kryds. På den måde kan lastbilchaufføren se, at der er en cyklist på vej. Det lyder slet ikke tosset - men der er to hager ved det. Den ene er, at chippen i givet fald skal være standardudstyr på alle danske cykler - og advarselslampen standardudstyr i alle danske lyskryds - for det nytter jo ikke, at kun en brøkdel af landets cyklister kører rundt med den, eller at kun en brøkdel af krydsene har installeret systemet. Den anden hage er, som det også blev sagt i går, at lastbilchaufførerne stoler for blindt på lampen og derfor måske orienterer sig mindre grundigt.

Men forsøget i Grenaa er en diskussion værd. Det samme er forslaget om fuldt stop for alle lastbiler inden højresvinget - og grønt lys til cyklister før biler, hvad der i øvrigt i forvejen er i mange af Odenses lyskryds. Alle sådanne gode tiltag vil utvivlsomt kunne begrænse antallet af ulykker - og alt, hvad der kan gøres i form af bedre eller flere sidespejle og dermed færre blinde vinkler, bør også forsøges. Men som i den almindelige motorvejs- og landevejstrafik, hvor ikke kun farten er en dræber, er det måske allermest afgørende, hvad der foregår inde i den vejfarendes hoved. Både i lastbilchaufførens og i cyklistens.

Lastbiler er som regel overlegne i trafikken. De er så store, at ingen tør slås med dem. Men enhver lastbilchauffør må gøre sig klart, at han er fører af en potentiel dræbermaskine, og at dette kræver både megen opmærksomhed, megen ydmyghed og megen ansvarsbevidsthed.

Omvendt må cyklisterne også gøre sig klart, at de selv kan gøre en del for at undgå en ulykke. Et godt trick ved rødt lys er at komme op foran lastbilen - og en hvilken som helst anden bil - så chaufføren ikke kan undgå at se cyklisten. Men det lader sig jo ikke altid gøre, og så er der kun én anden mulighed - og det er simpelthen at holde sig på afstand, til lastvognen er væk. Særligt, hvis den er udstyret med anhænger. Bliv langt væk fra dén - eller stå af cyklen og træk den op til krydset ad fortovet i stedet.

Det er muligt, at disse manøvrer vil tage et par minutter ekstra, og at man må vente, til det næste gang bliver grønt. Men så tag hjemmefra fem minutter før. Det er også muligt, at cyklisten har færdselsloven på sin side, og at ham deroppe i lastvognen bare har at holde tilbage. Det er bestemt muligt. Ret skal være ret.

Men der er ikke meget ved at have ret - og være død.

Svinget der dræber

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce