Sprogår
Det er europæisk sprogår i år. Startskuddet for den danske del af årets vedkommende affyres i dag, hvor Undervisningsministeriet afholder en konference om sprog på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Nu skal der nok være dem, der snart er trætte af, at hvert år skal have sit tema. Et år er det læse - år, et andet år er det ældre - år og nu er det altså sprog-år.

Men det kan godt være en mening med på denne måde at markere i de europæiske lande, hvilke temaer, det er ønskeligt at sætte særlig spot på i den videre udvikling.

Og at et år f. eks. er sprog - år betyder, at en lang række aktører i landene sætter sig sammen og drøfter, hvordan netop de kan markere temaet. Det kan ikke undgå at give nogle spring fremad, som er nødvendige i en stadig mere globaliseret verden og en verden, hvor IT og samtale over grænserne er blevet dagligdag.

Det er Europarådet og EU, der er gået sammen om at afholde Det Europæiske Sprogår. Formålet er at sætte fokus på den sproglige mangfoldighed i Europa, så vi bliver klare over, hvor mange sprog, der faktisk er, og hvilken stor betydning det har, at denne mangfoldighed bliver holdt i hævd. Men formålet er også at opfordre europæerne til at lære sig flere af disse sprog.Mottoet for året er: Sprog åbner døre.

Enhver, der har færdedes i et fremmed land uden at kunne sproget eller kun har få gloser fra parløren i bagagen, ved, hvor sandt det er, at sprog åbner døre. Den, der intet sprog har eller står og fumler, kan gøre sig nok så mange tanker, men hvis de ikke kan udtrykkes, bliver der ingen samtale og ingen for-ståelse.

Det menneske, der mestrer andre sprog kan umiddelbart glide ind i en samtale og kan orientere sig i et fremmed lands kultur og skik på en måde, som den uden sprog vanskeligt kan. Det betyder, at sprogkundskaber medvirker til at øge tolerancen og forståelsen mellem mennesker med forskellig kulturel baggrund.Sproget betyder også en mulighed for ubesværet at flytte til de øvrige europæiske lande, men også muligheden for at søge arbejde over grænserne. En mulighed der ellers vil være næsten udelukket. Det betyder, at sprogfærdigheder er med til at give mennesker muligheder, de ellers ikke ville have.

Sprogfærdigheder er også en forudsætning for at kunne deltage i og forstå de demokratiske processer. Dermed får det europæiske sprog-år også den betydning for det europæiske samarbejde, at det er lettere for medlemslandenes borgere og parlamentarikere at tale sammen uden tolke. Det betyder en meget mere smidig form for samarbejde, end hvis al samtale skal gå over et mødebord.Mange unge ved, at det er en forudsætning for deres frie bevægelighed, at de kan sprog. Og at de kan mere end engelsk, men også mange ældre sidder i disse år på skolebænken for at indhente det, der blev forsømt. Og netop fordi skolens sprogundervisning bliver så afgørende vigtig i de kommende år, bliver et vigtigt tema på dagens konference, spørgsmålet om, hvornår sprogundervisningen med størst udbytte sættes ind i skolen.