Sølv- medaljen


Sølv- medaljen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SØLV er skam også godt, enedes nationen om at mene efter håndboldnederlaget til Norge i EM-finalen - og det er da så rigtigt, skønt vi nu også mindes at have hørt det modsatte synspunkt: at man aldrig vinder sølvet, men derimod taber guldet. På samme måde har vi tabt guldet i sagen om storebæltstaksterne - om læserne da vil tilgive, at vi tramper videre i dette emne. Men vi er nødsaget dertil efter trafikministerens udtalelser i går.

HER bekræftede Flemming Hansen nemlig til fulde, hvad vi forudså i søndagsavisen: at den principielle debat om, hvorvidt det overhovedet skal koste noget at bruge motorvejen over Storebælt, med takstnedsættelsen nu ikke alene er sat på vågeblus, men fuldstændig afblæst.

Bilisterne må fortsat til lommen, indtil broen er betalt. Storebælt vil stadig være det eneste sted i Danmark, hvor der skal betales motorvejstold - i hvert fald så længe Flemming Hansen er trafikminister. For i går sagde han: "Med forslaget går vi til grænsen af, hvad der er økonomiske muligheder for at gennemføre (...) Det er derfor min forventning, at der vil være ro om taksterne i en rum tid fremover".

Ja, netop. Det er jo det, der er formålet med hele manøvren. At spise folket af med det næstbedste. Med en sølvmedalje - og dermed undgå diskussionen om det ulogiske i, at Limfjordstunnelen, Lillebæltsbroerne, Vejle Fjord og alle andre danske anlæg over eller under vand er betalt af alle danskere, mens Storebælt ikke er.

I VIRKELIGHEDEN bryder trafikministeren sig slet ikke om takstnedsættelsen. Han blev tvunget til den. Dels af sin partiformand, dels af Socialdemokraterne - for dem var det jo, der først spillede ud. Hvorefter Bendt Bendtsen, den konservative leder, reagerede med en lodret ordre. På intet tidspunkt har trafikministeren betragtet Storebælt som sin hjertesag. Han har nemlig en anden.

Denne anden hjertesag er broen over Femern Bælt - og når trafikministeren i går sagde, at vi nu går "til grænsen af, hvad der er af økonomiske muligheder", er sandheden, at denne grænse ikke er hans egen, men derimod tyskernes. For halveres storebæltstolden, eller forsvinder den helt, vil tyskerne slet ikke være med til Femern-broen. Så kan Femern ikke konkurrere.

NÅ - DER er dog også lyspunkter. Med de lavere takster vil flere bilister bruge broen, og derfor må det være logisk og konkurrencemæssigt rigtigt, at også DSB sætter prisen ned, så togturen mellem Nyborg og Korsør ikke fortsat skal være landets dyreste, som Nyborgs borgmester sagde i søndagsavisen.

Logisk må det også være, at udvidelsen af den vestfynske motorvej nu flyttes fra engang i fremtiden-kontoen til her og nu-kontoen, og at støjproblemerne omkring særligt Nyborg og Odense løses hurtigst muligt. Sker det, vil noget være nået. I så fald har vi da fået lidt for sølvmedaljen.

Selv om guldet nu stadig havde været bedre.

Sølv- medaljen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce