Skalten og valten


Skalten og valten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ASSENS

Der var oprør blandt tilhørerne i byrådssalen i Assens mandag aften til byrådsmødet. Årsagen var kommunalbestyrelsens fastholden ved, at man ønsker at udbygge på havnen uden at lave den til den slags sager hørende lokalplan.

Der er ikke noget at sige til, at borgerne er oprørte. Der er ikke alene tale om et område, der ligger i umiddelbar nærhed af beboelse. Der er også tale om, at der til sagen skal ske en opfyldning ud i Lillebælt. Men byrådet mener åbenbart, at alle normale procedurer for den slags kan tilsidesættes af hensyn til en virksomhed, som ingen rigtig kender til. Uden lokalplan er også godkendt en anden virksomhed i Assens for nylig.

Denne lynprocedure, som man åbenbart finder kan accepteres, når det gælder det offentliges lyst til at disponere, ligger nu for havnesagens vedkommende til vurdering i Naturklagenævnet ( Miljøministeriet) og i Kystinspektoratet (Trafikministeriet).

Mens vi venter på, at disse to instanser forhåbentlig kommer til den eneste rimelige afgørelse, at sagen bør følge de almindelige procedurer for borgernes indseende og indsigelsesadgang, faldt Tilsynsrådets afgørelse i sagen om den måde, hvorpå Assens Kommune har foretaget licitationen over salget af rådhuset, skolerne og børnehaverne. Tilsynsrådet siger simpelthen i deres afgørelse, at måden var ulovlig. Der var ikke tale om reglementeret udbud.

Så skulle man tro, at en vis mand var løs. Men det er en vis mand ikke, for Tilsynsrådet tilføjer, at når handlingen nu er udført, er der ikke noget at gøre ved det. Det betyder altså, at Assens Byråd bare kan fremture uden at få et retsligt efterspil.

Man kan få den ubehagelige mistanke, at kommunalbestyrelsens flertal udmærket har vidst, at sådan er reglerne i Styrelseslovens paragraf 61 og har kalkuleret med det, da man indgik aftalen. Det er ikke nogen rar tanke.

Styrelsesloven åbner mulighed for, at en part i sagen kan anke Tilsynsrådets afgørelse, men det kan være usikkert, hvem der er part i sagen i juridisk forstand, og det er tvivlsomt, om aftalen kan omgøres, fordi der også er et hensyn til det firma, der måske i god tro har indgået aftalen med kommunen. Det er altså ikke nogen rar sag, og det er forståeligt, hvis borgerne føler, byrådets flertal gang på gang bevæger sig på kanten af det lovlige.Vi lever i et land, hvor vi forlanger af borgerne, at de til mindste detalje retter sig efter loven, ja, at de endda skal rette ind efter detaljer og pernittengryneri, som det offentlige finder på. Gør de det ikke, kan de blive dømt til at rive byggeri ned eller på anden måde retablere et eller andet, som det offentlige ikke finder er lovligt eller godkendt. Så kan det ikke nytte, at de, der går foran med at bøje love og regler efter forgodt-befindende er en offentlig instans.

Det kan se meget godt ud at være handlekraftig og beslutsom, men i et demokrati bør det være en selvfølge, at tingene ikke kan jages igennem uden hensyn til regler og bestemmelser på tillægsdagsordener, for lukkede døre og efter interne aftaler, som gør gennemsigtigheden i det, der besluttes, og muligheden for at stoppe udførelsen for ringe.

Skalten og valten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce