Op med farten


Op med farten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Leder

Det er altid en følsom diskussion, når noget handler om liv eller død - hvad det bestemt kan siges at gøre, hvis bilisterne, generelt og uden hensyn til særlige forhold, får lov at trykke speederen i bund på de danske motorveje.

Sandsynligvis er der også statistisk belæg for at hævde, at jo højere fart, jo flere ulykker. Idet dog Helge Adam Møller, konservativt folketingsmedlem og tidligere formand for Færdselssikkerhedskommissionen, så sent som i går i Jyllands-Posten mente at kunne dokumentere, at antallet af dræbte og tilskadekomne i Tyskland, hvor hastigheden er fri, pr. kørt kilometer er nogenlunde som i Danmark. ƒt trafikdrab er selvfølgelig ét for mange - men alligevel.

Da den nye trafikminister forleden skulle køre fra Vejle til København for sammen med den øvrige regering at lade sig præsentere for Majestæten, holdt han sig på de 110. En fartbøde ville jo være pinlig for ministeren, samme dag som han skulle tiltræde sit embede. "Men med den hastighed var det næsten umuligt at undgå at være til gene for de andre trafikanter", erklærede han bagefter.

Og deri havde trafikministeren jo ret. Det er måske trist at måtte konstatere det, men motorvejsbilister, der overholder fartgrænserne, følger ikke trafikkens rytme - for ikke at tale om de kasket- og cigar-iklædte søndagsbilister, hvis aldrende biler oftest er forsynet med sorte nummerplader, og som snegler sig af sted med 80 eller mindre, mens de sidder med snuden klistret mod frontruden. Disse bilister, som burde holde sig til de almindelige landeveje - hvor den nuværende hastighedsbegrænsning til gengæld er fornuftig - er til direkte fare for trafiksikkerheden. Det er lige før, at dem med de 110 også er det.

Trafiktåber vil der alle dage være. Mod dem kan ingen gardere sig. Men det er vores påstand, at langt hovedparten af de danske bilister vil overholde enhver hastighedsgrænse, hvis de vel at mærke kan se fornuften i den. Det er ikke fornuftigt, at man kun må køre 110 på motorvejen, for både vejen og bilen er bygget og indrettet til mere - og derfor kører gennemsnitsbilisten 130 i stedet.

Det vil derfor være logisk så at sige at gøre det ulovlige lovligt - idet de 130 naturligvis ikke bør gælde overalt på motorvejene. I Tyskland, for nu atter at kikke sydpå, oplyses den på dagen og i situationen tilladte hastighed på elektroniske tavler i for eksempel byområder og på strækninger, hvor flere motorveje mødes, eller hvor der er særligt mange af- og tilkørsler. De tyske bilister straffes strengt, hvis de ikke respekterer disse lokale grænser - hvorfor de gør det.

Ligende differentierede fartgrænser kan snildt laves på de danske motorveje - hvor det til gengæld bør koste kassen, hvis bilisterne ikke holder de nye regler, men lægger 20 kilometer ekstra på.

Det er ikke umuligt at finde en fornuftig løsning, som alle kan leve - og overleve - med.

Op med farten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce