National festaften


National festaften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GRAND PRIX

Det er festligt, fordi det er hos os det foregår, og fordi vi vandt sidste år.

Så enkelt er vel svaret på, hvorfor der skal være al den virak omkring Melodi Grand Prix.

Det er da også festligt, ikke mindst takket være de mange sponsorer, der naturligvis ikke kun poster penge i foretagendet for musikkens skyld. Som Fyens Stiftstidende kunne berette i søndags, er der mange grunde for firmaerne til at sponsorere. Reklameværdien er kun én af dem. Bemærkelsesværdigt er det, at flere firmaer peger på, at de ønsker at signalere ungt engagement, fordi der bliver kamp om arbejdskraften de kommende år, da ungdomsårgangene er små. I den kamp er det vigtigt at have profileret sig over for befolkningen, siger talsmanden fra det store revisionsfirma Deloitte og Touche, der er en af de store sponsorer. Han anfører desuden, at sangdysten gerne skulle få folk til at opdage, at revisorer ikke blot er nogle kedelige og støvede fætre, men en faggruppe, der er med, hvor det sker i kulturlivet.

DSB slår med stor sans for pr-værdien på, at det er naturligt at være sponsor, når man i øvrigt er med til at binde Danmark sammen. Der skal da også indsættes masser af ekstratog og særtog fra hele landet, idet omkring 80.000 mennesker ad flere omgange skal til og fra Parken. 2.000 mennesker er akkrediterede med de særlige krav det stiller f. eks. fra reporterne fra de forskellige lande, og 400 vagtfolk er sat til at passe på. Designervirksomheden Rosen-dahl anfører, at man har lyst til at vise, hvad Danmark kan rent kunstnerisk, idet Melodi Grand Prix er en glimrende platform til at vise, hvad dansk design er. Det er da også dette firma, der skal levere en dansk særpris til grandprix-vinderen.

Firmaerne er selv klare over, det kan være vanskeligt at måle effekten af deres indsats, og på kort sigt mener reklamefolk heller ikke, der kommer nogen økonomisk gevinst ud af sponsoraterne, men det er bemærkelsesværdigt, at der alligevel er over 25 firmaer, som vil være sponsorer. De oplyser ikke, hvor mange penge, de poster i den store aften, men for Danmarks Radio koster det mellem 30 og 35 millioner kroner at sende dette det største tv-show i Danmark nogensinde. Som værtsland får man 23 millioner kr. fra det europæiske tv-samarbejde, men det kolossale arbejde, der er lagt bag, fik alligevel DR til en overgang at overveje at tegne en millionforsikring mod en ny sejr til Danmark på grund af de vældige værtsforpligtelser, der følger med at være det sejrende land.

Det er ikke bare de optrædende, som har trænet og arrangeret i månedsvis, der sætter alle sejl til.

Mange private har såmænd også i sinde at gøre en aften ud af det og, som de gør det ved store fodboldkampe, tromme vennerne sammen til en festlig aften omkring tv.

Folk fra den etablerede kulturelite får måske røde knopper ved at høre Melodi Grand Prix musik betegnet som kultur, men de får ikke et ben til jorden i aften.

Fine fornemmelser eller ej: Melodi Grand Prix skal være festligt, det er i hvert fald folkeligt, og det er op til den enkelte om det også skal være fornøjeligt.

Man kan lige så godt bare overgive sig.

National festaften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce