I en tid, hvor den kollektive trafik kæmper for renommé og kunder, er det både beskæmmende og besynderligt, at Fynbus lod Murphys Lov gælde ved premieren på den nye køreplan, der skal samordne den regionale bustrafik med bysbusserne i Odense.

Murphys Lov er den lov, som findes i flere formuleringer, hvoraf den korteste lyder: Alt, hvad der kan gå galt, vil gå galt. Netop hvad flere hundrede ventende og med rette frustrerede buspassagerer oplevede mandag morgen.

Forløbet op til premieren må give røde ører og anledning til selvransagelse hos både den daglige ledelse og bestyrelsen.

Blot fem dage før den nye køreplan trådte i kraft fandt direktøren ud af, at den var gruelig gal. Dagen efter informerede han sin intetanende bestyrelse.

Denne hovsa opdagelse indikerer mildt sagt ikke nogen hånd i hanke med udviklingen.

Skal man give den hårdt angrebne direktør Lars Oksbjerre lidt kredit, så kan man notere, at han påtager sig det fulde ansvar for den kaotiske start. At han ville få svært ved at fedte det af på andre er så en anden sag, men under alle omstændigheder bør bestyrelsen kigge selvkritisk på egen rolle, når Oksbjerre om formentlig kort tid skal stå skoleret over for sine folkevalgte chefer.

Spørgsmålet er i høj grad, om bestyrelsesmedlemmerne har fulgt processen så nøje, som deres vælgere kunne forvente, og som det er norm for professionelle bestyrelser.

Det er en graverende fejl, at Fynbus' ledelse kun sendte køreplanen i høring i Odense. Af flere grunde. For det første var en række uheldige ændringer givet blevet bremset i opløbet ved en høringsrunde, og for det andet sender det et yderst uheldigt signal, at Fynbus gerne vil høre Odenses mening, mens det øvrige Fyn bare må acceptere, hvad der kommer.

Poul Weber (V) fra regionsrådet mener, at en høringsrunde var så oplagt, at bestyrelsen ikke behøvede at tjekke, om den blev gennemført.

Tja, det er jo et synspunkt. På den anden side er det underligt, at ikke ét af de seks bestyrelsesmedlemmer fra kommuner uden om Odense lige ville sikre sig, at deres kommune og relevante uddannelsessteder i kommunen nu også fik lejlighed til at give deres besyv med.

Og hvad Poul Weber og formand Steen Møller (K) angår, så har begge en fortid som formænd for det nu nedlagte Fyns Amts Trafikudvalg. Formentlig er det de to politikere, der ved mest om, hvordan bustrafikken på Fyn skal håndteres.

Nu ser det ud til, at Odense Kommune kommer Fynbus til undsætning med en økonomisk håndsrækning, der skal forhindre, at mærkbare forringelser er lige om hjørnet.

Og i det længere perspektiv får Fynbus en god lejlighed til at revanchere sig. Det sker, når de næste ændringer kommer, nemlig når Region Syddanmarks plan for de regionale busruter føres ud i livet i 2010.

Planen skal imødekomme borgernes ønsker, hedder det i regionens forslag, og det lyder jo lovende.

Især hvis man kan tilføje: Fra begyndelsen.