Lufthavn i fly-nød


Lufthavn i fly-nød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ODENSE Lufthavn, der tabte kampen mod Storebæltsbroen, er i nød. Både for fly og for penge. Wiggins Group, den britiske forpagter, har ikke betalt sin husleje siden sidste sommer - og agter med garanti heller ikke at gøre det.

Dermed har Wiggins, der en overgang også excellerede i luftige og aldeles urealistiske planer om en stor H.C. Andersen-park i Odense, vist sig at gå i samme type tøj som Andersens kejser. Han havde, som bekendt, ikke noget på. Han lod sig narre af et par bedragere. På samme måde lod Fyn sig narre af Wiggins.

AT DET bar den vej, vidste lufthavnens ejere - amtet og fem fynske kommuner - vel godt, da de for et halvt års tid siden forpligtede sig til at dække et eventuelt underskud frem til udgangen af 2007. Derfor er det for så vidt ingen større overraskelse, at skatteborgerne nu må hoste op for at holde liv i lufthavnen. Det lå jo i kortene, som Odenses borgmester sagde i avisen forleden.



IKKE ATYPISK for Fyn er historien om Odense Lufthavn også historien om, at man glemte at satse, mens tid var.

Lufthavnen burde for år tilbage - længe før broen - have udnyttet den kendsgerning, at Odense ligger midt i landet og dermed kunne være interessant for både fragt- og chartertrafik. Det virker nærmest småkomisk, at man først nu, hvor flyene stort set er forsvundet, har forlænget startbanen, så også de store fly kan lette og lande. Det burde være sket for længst. Men man gjorde det ikke, og dermed åbnede man ganske frivilligt porten for Billund. Den vækst, som jyderne nu fik, kunne have været havnet på Fyn.

MEGET naturligt diskuteres det nu, om den fynske lufthavn overhovedet har en fremtid, eller om ejerne skal lukke for det varme vand og bruge de kommunale og amtskommunale kroner til noget andet. I en tid, hvor der spares på så følsomme områder som børnene og de ældre, er det fristende at indtage det sidstnævnte synspunkt.

Når vi alligevel tøver med at gøre det - men udviklingen kan jo give os uret - skyldes det ikke blot hensynet til de næsten 80 arbejdspladser, der trods alt stadig findes i og omkring lufthavnen, men også en filosofi om, at hvis man vil tjene penge, må man også af og til løbe den risiko, der består i at investere.

VI TROR, hvilket turde være fremgået, ikke en døjt på Wiggins Group. Men andre operatører kan vise sig - og skønt det selvfølgelig er korrekt, at det for fynboer er hurtigt at komme til både Billund og Kastrup, virker broen også den anden vej. Kastrup er overtrafikeret. Den chance, der måske ligger i at blive aflastningslufthavn for København, bør derfor undersøges.

Alt bør i det hele taget undersøges, inden ejerne måtte beslutte endegyldigt at dreje nøglen. Det er muligt, det ender sådan - men det bør ikke ske, før enhver mulighed er udtømt.

PANIKLUKKES lufthavnen nu, åbner den nemlig aldrig mere.

Lufthavn i fly-nød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce