Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Leder: Folkeskolen bliver bedre af frie skoler


Leder: Folkeskolen bliver bedre af frie skoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Chefredaktør Troels Mylenberg
Billede
Dagens leder fra Fyens Stiftstidende. 

Så er det oppe igen. Spørgsmålet om hvorvidt de frie skoler - privatskoler, lilleskoler og friskoler - står i vejen for fællesskabet og undlader at tage ansvar ved at overlade de vanskeligste elever til folkeskolen. Endnu en gang sår politikere på venstrefløjen dermed tvivl om værdien ved de frie skoleformer ved at påpege, at disse skoler ikke bærer deres del af ansvaret for alle typer af børn. De velfungerende såvel som de ekstra krævende.

I dag er det således, at de frie skoler modtager 75 procent af det tilsvarende tilskud per elev i folkeskolen i statsstøtte. Resten betaler forældrene selv, og selv om de frie skoler er mange ting, så ynder mange venstrefløjspolitikere ofte at udskamme disse skoler som fristeder for børn af forældre, der ikke vil det fælles, som folkeskolen repræsenterer.

I et forsøg på at presse de frie skoler yderligere, har SF netop fremlagt et forslag, som vil skære drastisk i tilskuddet til de frie skoler, der ikke har mange såkaldt udsatte elever og tilsvarende hæve det for dem, der har.

Antagelsen bag forslaget er den, at de frie skoler på mange måder forsøger at undgå udsatte og dermed krævende elever, som så må samles op i folkeskolen, der ikke kan sige nej. Holdningen er klart den, at de frie skoler så at sige skummer fløden, og undlader at være med til at løse en stor fælles samfundsopgave. Det gør de frie skoler mere attraktive for de ressourcestærke, og dermed svækkes folkeskolen tilsvarende.

At nogle frie skoler, nok især privatskolerne i byerne, er selektive og dukker sig en smule for de besværlige elever, er der noget om. Men hvad forslagsstillerne og de kritiske stemmer behændigt glemmer er, at de frie skoler dels løser opgaver, som folkeskolen ikke magter. Dels repræsenterer det frie valg af skole, som er en kerneværdi i det danske demokrati.

De frie skoleformer giver nemlig en fabelagtig mulighed for et helt ekstraordinært borgerengagement i skolen, som på mange måder burde sætte standarden for, hvad folkeskolen også burde evne at skabe. Og i takt med at mange kommuner i disse år centraliserer og endda lukker skoler, så levnes mange borgere altså ingen anden mulighed end at skabe deres egen skole. Uanset årsagen er netop det forhold en kæmpe styrke for demokratiet.

Dertil kommer, at mange forældre også tilvælger de frie skoler på baggrund af dårlige oplevelser i folkeskolen. Og altså er klar til at betale ekstra for bedre skoler.

Måske mange politikere i stedet for at kritisere de frie skoler for at være for populære, for gode og krævende, i stedet skulle lade sig inspirere til at skabe en folkeskole, der tager konkurrencen op på kvalitet og bruger de frie skoler til at gøre folkeskolen bedre. Og så huske på, at et demokratisk samfund i høj grad kendetegnes på antallet af valgmuligheder for det enkelte menneske - som ikke kun gælder de rigeste.

De frie skoleformer giver nemlig en fabelagtig mulighed for et helt ekstraordinært borgerengagement i skolen.

Leder: Folkeskolen bliver bedre af frie skoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.