Lad dog barnet


Lad dog barnet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MED FARE for at trætte læserne - idet nogle af de følgende synspunkter vil være gammelkendte - føler vi os nødsaget til for en stund at dvæle ved den forløbne uges store dansk-svenske integrationsbegivenhed. En særlig skatteaftale mellem de to lande skal, groft sagt, gøre det mere givtigt at bo det ene sted og arbejde det andet. Det bliver altså lettere for danske virksomheder at hente arbejdskraft i Sverige - og omvendt - og samtidig kommer den kriseramte Øresundsbro til at tjene nogle flere skillinger. Hvilket jo, hvis nogen skulle tro noget andet, er den virkelige mening med det hele.



NATURLIGVIS svømmer både hovedstadspressen og Øresundsbroen over i begejstring. En stor dag for Øresund, lød reaktionerne - og i TV 2 Fyn frydede den danske trafikminister sig over den nye aftale. Men trafikministeren er jo også en internationalt orienteret mand, der interesserer sig mere for Øresund og Fehmern Bælt end for de indre danske farvande. Det bekymrer ham åbenbart ikke synderligt, at virksomhederne i Nyborg og Korsør ikke har de samme muligheder for at hente arbejdskraft på den anden side af vandet. Det har de nemlig ikke. Det er, viste TV 2 Fyns beregninger, langt billigere at pendle over Øresund end over Storebælt.



NU KUNNE man så - næsten - leve med denne forskelsbehandling, hvis der var håb om, at den en dag ville få en ende. Hvis der var blot det mindste strejf af politisk vilje til også at se på den danske toldmur. Men det synes ikke at være tilfældet. Tværtimod smilede trafikministeren nærmest overbærende ad de to fynske politikere - folketingsmedlem Niels Sindal og Odense-borgmester Anker Boye - der i bemeldte tv-udsendelse foreslog ministeren også at kaste et blik på det interne danske problem. Men det har han ingen planer om - for der er jo en tendens til, at der omkring hver sjette måned går lidt populisme i Storebælt, som trafikministeren sagde, mens han lignede John Price som Jacob i Henri Nathansens Indenfor Murene: Lad dog barnet.



ÆRLIG TALT, trafikminister: Det er muligt, at både Niels Sindal og Anker Boye taler fynsk - det gør ministerens nærmeste chef, partiformand Bendt Bendtsen, i øvrigt også - men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at vi på Fyn er trætte af at blive betragtet som en flok lallende landsbytosser, som der går populisme i hver sjette måned, og som kun er optaget af andegårds- og sognerådspolitik.



STOREBÆLT er ikke andegårdspolitik, men et nationalt anliggende. Der er således behov for en seriøs debat om et seriøst problem og ikke for dumsmarte bemærkninger. Duer ikke - væk. Det er de højere regeringscirklers opfattelse af Fyn. En ø, der interesserer dem mindre end intet, hvis de da ikke af og til var nødt til krydse den på vej fra Jylland til Sjælland - med ministerbizzer i bilen, så brobommen går op, uden at de skal til lommen.



STIK PIBEN ind - og lyt lidt efter derovre.

Lad dog barnet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce