UDVALG MV.
Der er en nyttig debat i gang i en række fynske kommunalbestyrelser her forud for kommunalvalget. Det, der drøftes, er udvalgsstrukturen. Det sker bla. i Faaborg og i Broby.

I Broby ønsker man at gå meget radikalt til værks, idet man drøfter helt at sløjfe udvalgene, for at debatten om kommunens forhold kan ske direkte i byrådssalen. Tanken bag den idé blev fostret under de første frikommuneforsøg i 80-erne, men det har ikke været forsøgt så mange steder.

Nu prøver Broby altså.

Der er ingen tvivl om, at det kan blive nyttigt for den politiske debat i byrådssalen, som ikke bliver hæmmet af, at tingene har været gennem politisk behandling i et fagudvalg først. Men enhver kan høre, at der også er problemer i den løsning, fordi den politiske førstebearbejdning nu nødvendigvis skal foregå i partigrupperne og derefter direkte i byrådssalen.

Det vil være nyttigt for andre kommuner, om Broby, hvis man vedtager ordningen, giver sig tid til at formulere fordele og ulemper ved et sådant mere åbent system.I Faaborg ønsker man at bruge den sidste tid af denne byrådsperiode til at ændre på sagsfordelingen mellem udvalgene,ja, nedlægge nogle udvalg, og man har desuden fået den - gode - idé at lave et ” testamente” fra hvert udvalg. Det sidste skal der nok være de, der ikke synes om. De nye udvalgsmedlemmer skal ikke bindes, vil nogle kommunalbestyrelsesmedlemmer givetvis hævde.

Men med garanti vil de nye kommunalbestyrelsesmedlemmer, både de helt nye, men også de, der rykker til et andet udvalg efter valget, være rigtig glade for et sådant ”te- stamente”: Hvad har man arbejdet med i udvalget? Hvordan har det virket? Hvad ligger der af større opgaver foran? osv. osv.

Det vil være rigtig nyttig læsning for de nye, der dermed ikke starter på bar bund, og det er en god øvelse for de ”gamle” at skulle samle de sidste fire års arbejde sammen og vurdere, om man nåede det, man havde sat sig for.Nogle vil måske sige: jamen skal det ikke være den ny kommunalbestyrelse, der vedtager ændringer af forskellig slags i måden at arbejde på?

Det er netop godt, at disse overvejelser og måske beslutninger foretages af det gamle byråd.

Et nyt byråd har mange andre ting at tage vare på, når arbejdet begynder. De har ikke den erfaring, de, der har siddet i arbejdet, har gjort sig. Det er rart at se, at byrådene selv i sidste del af deres arbejdsperiode tænker fremad.

For ganske vist er der tilsyneladende ikke for borgerne meget spræl i, om strukturen i den måde, kommunen lægger sagerne frem til behandling, er den ene eller den anden. Men det er kun tilsyneladende. Der er næppe tvivl om, at et kommunestyre uden udvalg giver stærkere mulighed for, at borgerne kan følge med i arbejdet, og en ændret områdefordeling mellem udvalgene kan give en lettere og smidigere arbejdsgang. Også det er til gavn for borgerne.

Det er godt at kommunerne løbende diskutere, hvordan de fungerer bedst. Verden står ikke stille, derfor skal der andre former til i dag end for år tilbage.