Odenses borgmester Jan Boye (K) er en mand, der ikke kun snakker, men også handler. Siger han selv.

Som fynsk amtsborgmester var der en vis substans i Boyes slogan om sit politiske ego. Men som han selv erkender i interviewet i dagens avis, så befinder de fleste nye tiltag sig stadig i skrivebordskuffen. Jan Boye har endnu ikke gjort den store forskel i Odense, sammenlignet med Anker Boyes regeringstid.

Med halvandet år til næste valg kan de konkrete resultater nå at komme endnu - og mon ikke Jan Boye planlægger at have noget synligt at vise frem for odenseanerne, når valgkampen spidser til?

I interviewet tør Jan Boye slå fast, at den hårdt tiltrængte faste forbindelse over Odense Kanal føres ud i livet som forlængst besluttet, men noget betænkeligt er det ikke desto mindre, at forbindelsen af indtil nu uforklarlige grunde bliver forsinket i to år.

Forbindelsen bliver ikke færdig i 2012, men først i 2014, lyder det fra rådhuset i Odense.

Den foreløbige tys-tys om årsagen til, at projektet skrider med to år er et skidt signal. Topembedsmænds selvvalgte mundkurv antyder, at politisk ballade er på trapperne, og mudderkastningen om, hvorfor Fyns Amt i sin tid ikke nåede at skyde penge i forbindelsen inden amtet lukkede og slukkede er allerede i gang.

Her er Jan Boye som tidligere amtsborgmester i skudlinjen, men borgmesterens partifælle og mangeårige trofaste væbner Steen Møller er i fuld gang med at føre striden over i modstanderens lejr ved at placere ansvaret for den aktuelle forsinkelse hos by- og kulturrådmand Anker Boye.

Ikke kun odenseanere, men folk på hele Fyn må kraftigt advare Boye'rne og deres hjælpekorps i debatspalterne imod, at der går politisk snask i projektet.

Den faste forbindelse er påkrævet, både af hensyn til det indre Odense, som bliver trafikalt aflastet, og af hensyn til biltrafikken fra Nordfyn, som til den tid vil glide lettere.

Kanalforbindelsen vil fuldende ringvejen uden om Odense, og den vil dermed både direkte og indirekte forbedre infrastrukturen på hele Fyn.

Det vil være en ubehagelig overraskelse, hvis pengemangel er årsag til forsinkelsen, idet det af tidligere meldinger er fremgået, at Odense Kommune er i stand til at betale hele gildet selv.

Omvendt må politikerne i Odense holde regeringen fast på, at projektet har trafikal betydning for et meget stort område, og at staten derfor må spæde til.

Men andre ord bør forbindelsen over Odense Kanal indgå i den store landsomfattende trafikplan, som transportministeren Carina Christensen (K) lægger frem senere på året.

Her har Jan Boye en oplagt mulighed for at demonstrere, at han er resultaternes mand. Odenseanere og andre fynboer må gå ud fra, at borgmesteren i landets trediestørste by overbevisende kan forklare en partifælle på ministertaburetten om forbindelsens betydning.