"REGERINGEN vil nedsætte et udvalg, som skal undersøge mulighederne for over en længere årrække at foretage en provenu-neutral og miljøfremmende omlægning af den samlede bilbeskatning."

Så smukt blev det udtrykt i regeringsgrundlaget i februar 2005, da Venstre og De Konservative tog fat på deres andet regeringsliv.

Her halvandet år efter er der ikke sket en pind. End ikke skyggen af et udvalg er blevet nedsat, ja sågar blot drøftet i regeringskontorerne.

HVORFORsagen er blevet syltet i så lang tid må undre, og der er ikke noget mærkeligt i, at mange bilister og branchefolk nu er begyndt at stille spørgsmål ved regeringens troværdighed.

Syltningen har nemlig fundet sted i en periode, da statskassen har skovlet milliarder af kroner ind på bilsalget, fordi det går godt i lille Danmark.

Sidste år betalte Europas hårdest beskattede bilejere - jo, det er danskerne - 22 milliader bare i registreringsafgift. Dertil kommer andre milliarder i vægt- og benzinafgifter, så helt gratis er det ikke, når familien Danmark ruller ud på landevejen.

VIKAN ikke stærkt nok appellere til skatteministeren om at komme i arbejdstøjet. Ikke fordi vi forventer, at familien Danmark kommer til at spare en hulens masse penge på bilbudgettet, men fordi en hel branche nu har vandret rundt i uvished i urimelig lang tid.

Og fordi danske bilister ikke skal straffes på ubestemt tid, bare fordi vi har højkonjunktur. For der er vel ikke tale om kassetænkning, nu når alle kan låne billigt til en dyr ny bil?

VISYNES faktisk, det er positivt, at danskerne kører meget i bil. Det vidner om et aktivt folkefærd med både far og mor på arbejdsmarkedet.

Vi tør næsten ikke nævne den kollektive trafik i denne sammenhæng. For selv om DSBikke havde problemer med hverken tog eller skinner, så ville den kollektive trafik aldrig kunne løse vores transportbehov. Dertil er den danske geografi simpelt hen for besværlig - med få store byer og mange landsbyer.

HVORDAN et nyt afgiftssystem skal skrues sammen er der efterhånden kommet så mange bud på, at det udvalg, vi stadig venter på, ikke kommer tomhåndet til bordet.

Det skal være billigere at købe en ny bil, og især de mindre miljøvenlige skal favoriseres. Ulykkessikring skal også belønnes. Til gengæld skal de store, dyre benzinslugere være dyrere.

Herom er de fleste enige, såvel fagfolk som politikere. Ja, her i foråret tegnede der sig faktisk for første gang i mange år et politisk flertal for en sådan ny linje, hvor bilisters adfærd beskattes frem for selve anskaffelsen.

DESVÆRRE synes politikerne ikke at have travlt med at finde en løsning, så længe bilafgifterne rent ud sagt er en malkeko. Men de glemmer, at den danske bilpark bliver stadig ældre - gennemsnitsalderen er nu over ni år - stadig mere usikker og miljøfjendsk. Ikke engang partikelfiltre på dieselbiler kan man hitte ud af at belønne.

Vel skal vi ikke alle ha' en Ferrari, men kære politikere, hvor svært kan det egentlig være?