EN HØJBY-familie har solgt parcelhuset til fordel for et flydende hjem i Odense Havn - for at lære hinanden at kende og for at slippe for haven. Den er nærmest et irritationsmoment, som familien siger i dagens avis. Og bliver livet i havnen for kedeligt, tager far, mor og børn hjemmet med til Samsø eller Anholt i weekenden. Ja, hvorfor ikke?

En egentlig husbåd kan man vel næppe kalde Højby-familiens nye bopæl ved Gammel Havnekaj, for boligen er slet og ret et sejlskib, der er ombygget til formålet. Men husbåde i traditionel forstand, som vi kender dem fra store byer som eksempelvis Amsterdam, er ved at komme på mode herhjemme. Således ser Odenses borgmester gerne nogle af dem i byens havn, hvis erhvervsliv nu skal suppleres med boliger med vandudsigt. Og igen - hvorfor ikke?

ETHVERT nyt boligområde kræver en lokalplan, således også et husbådsområde - og skønt det efter fredningssagen i Kongens Have ærgrer os at give Danmarks Naturfredningsforening medhold i ret meget, bør man alligevel lytte til foreningens præsident, der i avisen forleden advarede imod at lade husbådene blomstre ukritisk langs de danske kyster - i områder, hvor man ikke ønsker bebyggelser i øvrigt. Husbåde hører til i de større byers havne, mente han.

Det er nok ikke helt forkert, for selvfølgelig skal der tages udstrakt hensyn til eventuelle naboer og til naturlige herlighedsværdier - og nogle af de husbåde, man ser i udlandet, er rene rædsler. Der må derfor udarbejdes nøje bestemmelser for, hvor husbådene må ligge - og for, hvordan de må se ud. Og en koloni af husbåde vil nok tage sig mindre heldigt ud i havnen i Dyreborg end i havnen i Odense. Her vil den til gengæld være velanbragt, for Odenses havn skal jo - som så mange andre af sin slags - bruges til noget fornuftigt, nu dens trafikale betydning er mindsket. Samlet i et velegnet område og uden gener for andre kan husbådene derfor blive et spændende islæt. Ja, måske der ligefrem kan etableres en bydel, der ikke kun vil tiltrække potentielle beboere, men også byplanlæggere og turister. Prøves bør det.

FORINDEN må der selvsagt, ud over de rent arkitektoniske og placeringsmæssige krav, opstilles andre faste regler. Hidtil har der ikke været nogen, for en husbåd er hverken et hus eller en båd, og de eksemplarer, der allerede er herhjemme, sejler rundt mellem flere forskellige lovgivninger, fordi de både kan betragtes som skibe og som byggerier. Så hvad enten ens adresse er fast eller flydende, skal man naturligvis tilmeldes et folkeregister. Man skal betale ejendomsskat, renovation, kloakering - og hvad almindelige parcelhus-familier nu gør.

MEN ALT dette bør kunne løses, hvis viljen er til stede. Danmark er et land rigt på vand, og vand er lindrende for sjælen. Kan endnu flere få glæde af det, er det fint.

Om de nu vil bo ved det - eller i det.