Grådige banker


Grådige banker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det bliver butikkerne - og dermed selvfølgelig kunderne - der taber kampen om bankernes dankortgebyrer.

I første række kommer det til at gå hårdest ud over de mindre forretninger, at bankerne hverken har været til at hugge eller stikke i, når detailhandlen har forhandlet dankortgebyr. Resultatet bliver, at omkostningerne ved brug af det nye dankort formentlig mange steder vil blive skrevet på kassebonen med et gebyr på 50 øre.

I sig selv et ubetydeligt beløb - men alligevel et stort irritationsobjekt. Måske endda så stort, at kunderne i langt højere grad vælger at betale kontant. Fint nok, hvis vi taler om småbeløb. Det er for meget at lade andre kunder vente på, at man skal betale med dankort for fire rundstykker - men principielt er det et kæmpeplus for forbrugerne, at de kan bruge dankortet næsten overalt og derfor ikke behøver gå rundt med et hav af kontanter på sig.

Det er både dumt og grådigt af bankerne at stå så stejlt på, at forretningerne skal hænge på den udgift, der er forbundet med transaktionerne.

På årsplan drejer det sig om 250 millioner kroner - et beløb, der for bankerne er en endnu mere ubetydelig klatskilling, end de 50 øre er for forbrugerne. Erhvervsminister Bendt Bendtsen burde have sat hårdt ind og simpelthen dekreteret, at bankerne selv skulle tage administrationsomkostningerne på sig.

Da dankortet blev etableret, ville bankerne ikke uden videre have, at kortet skulle kunne anvendes i andre pengeinstitutter. Den gik heldigvis ikke. Lovgiverne krævede, at kortet skulle kunne bruges alle steder. Det skulle ikke være et eksklusivkort.

Det bør det nye dankort heller ikke blive. Men det gør det jo, hvis nogle butikker tager udgiften på sig og bare fører den over på priserne, mens andre fastholder kasseboner med et påført dankortgebyr.

Man må i det hele taget tage sig til hovedet over, så ligeglade pengeinstitutterne synes at være med, om kunderne trives. Bankernes indtjening er steget med 17 procent på et år - så nogen klemt gruppe er de ikke. Fortjenesten går til aktionærerne og til konsolidering, som det hedder - men det var måske på tide, at bankerne begyndte at skele mere til kunderne og mindre til egenindtjeningen.

Forleden kunne dagbladet Politiken berette om et ægtepar, der af banken fik besked på at tage deres realkreditlån hos det institut, der betaler banken provision. Ellers kunne de ikke få finansieret deres bolighandel.

Og for ikke mange måneder siden kom det frem, at pengeinstitutterne tager uhyrlige gebyrer for at lade en pensionskunde flytte til et andet pengeinstitut - beløb, der slet ikke står mål med omkostningerne ved flytningen.

Bankerne burde tage begrebet kundepleje noget mere alvorligt - og selv æde det nye dankortgebyr.

Grådige banker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce