Kulturminister Brian Mikkelsen (K) vil nedsætte en arbejdsgruppe til at se på, om musikuddannelserne herhjemme er gode nok. Det er et glimrende initiativ.

Således har der været mange problemer med Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København, hvor eleverne ikke mener, at de får undervisning nok. På Fyn er vi knapt så skidt kørende.

På Det Fynske Musikkonservatorium har der været en god vækst i både elevtal og uddannelsesmuligheder. Fyn er for eksempel det eneste sted, hvor der også findes en musikerperformer- og en folkemusikuddannelse ved siden af den klassiske, den rytmiske og den almene musik. Der er også opnået tilladelse til en decideret solistklasse. Men når der alligevel er behov for en kulturministeriel indsats, er det blandt andet fordi en undersøgelse har vist, at der særligt mangler strygere, og at der om få år også vil være mangel på uddannede organister.



De senere år er mange fremmede fugle dukket op i danske landsdels- og kammerorkestre, hvilket har givet anledning til nogen bekymring. Har vi dog ikke selv kvalificerede musikere nok?

Det har vi som nævnt ikke, også fordi mange danske musikere søger til udlandet. Men den brogede blanding af musikere fra udenlandske og danske uddannelsessteder har bestemt ikke betydet nogen svækkelse af kvaliteten i dansk musikliv. Der er de fleste steder, også i Odense Symfoniorkester, et frugtbart samspil i tonesproget - som jo er internationalt. Bortset fra nogle få og overkommelige praktiske problemer må de mange fremmede musikere siges at være en berigelse.



siden symfoniorkesterets første spæde start i 1946, da der var 22 musikere, til nu, da der er 73 fastansatte, har Odense haft et godt ry som musikby.

Det er symfoniorkestret, som har hovedæren for, at musikglade fra hele landet skæver til Fyn med megen misundelse. Og udover den klassiske musik - Musikhøst, Den Fynske Opera og Carl Nielsen-konkurrencerne - har den rytmiske musik også fået et gevaldigt løft gennem steder som Rytmeposten og Jazzhus Dexter.

Der er heller ingen tvivl om, at de gratis grøntsagskoncerter og de klassiske, ligeledes gratis kammermusikkoncerter på Carl Nielsen Museet har været stærkt medvirkende til, at folk lokkes til at lytte. Mange mennesker, der ellers ikke ville drømme om at sætte deres ben i en koncertsal, er herigennem blev entusiastiske koncertgængere.



Kun med hensyn til udfoldelsessteder kniber det på Fyn. Pladsforholdene på konservatoriet er jammerlige, beliggenheden i princippet ligeså. Får Odense sit multihus - hvilket jo ikke er afklaret - må Det Fynske Musikkonservatorium blive en naturlig del deraf.

Men bortset fra det må den nye kulturministers ønske om et løft til musiklivet hilses med tilfredshed. Han blev ikke mødt med megen velvilje i kunstnerkredse - men må da lige have en chance.