Fornuft i fasten


Fornuft i fasten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ONDT af det vil nogen altid få. Men derfor har Odenses tre Vollsmoseskoler nu alligevel fundet en fornuftig løsning på det praktiske problem - for andet og mere er det nemlig ikke - at en stor del af de muslimske elever foretrækker at droppe undervisningen og i stedet blive hjemme for at fejre ramadanens afslutning.

Forinden har forældrene skullet bede om fri i børnenes kontaktbog - og det er ikke anderledes, end når andre beder om fri for at tage på skiferie, sagde H.C. Andersen Skolens leder i avisen i går. Det har hun jo ret i.

DANMARK er blevet multietnisk, og når problemet ikke er større - det drejer sig jo hverken om kvindelig omskæring, stening eller andre fundamentalistiske uhyrligheder - går der intet af danskerne, fordi skolerne tilpasser sig nye tider og nye skikke.

Og da det ikke betaler sig at holde butikken åben, når der ikke er kunder i den, som formanden for Kommunernes Landsforenings børne- og kulturudvalg siger, er det fikst af de tre Odenseskoler at bruge tiden på lærerafspadsering, alternativ undervisning - eller hvad man nu har gjort.

rent faktisk er det skolens pligt at tilrettelægge undervisningen, så flest mulige hensyn bliver tilgodeset. Som eksempelvis på Humlehaveskolen, hvor man i sommer - naturligvis under stor ståhej - besluttede at lade drengene og pigerne svømme hver for sig. Alternativet havde været, at svømmeundervisningen helt måtte opgives. Men i så fald havde skolen svigtet sin opgave. Nu løste den i stedet et problem, og alle var glade - undtagen nogle politikere, der havde glemt, at det slet ikke er deres, men derimod skolebestyrelsens og forældrenes sag, hvordan den enkelte skole indretter sig. Det er det, vi har selvstyret til.



DET ER således den enkelte skoles ret at afgøre, hvornår der gives fri - for at fejre fastens afslutning eller for at tage på skiferie. Og derfor tjener det ikke noget formål at beskylde skolerne for at lefle for de fremmede eller kræve politiske indgreb. Et demokrati kendes som bekendt på den måde, hvorpå det behandler sine mindretal - der i det aktuelle tilfælde er et flertal - og blandt skolens opgaver er også at lære eleverne respekt for og kendskab til andre kulturer.



FORFRISKENDE er det derfor, at Vollsmoseskolerne i ugens løb indbyder alle elever, også de danske, til diverse arrangementer, der markerer ramadanens afslutning. Akkurat som de muslimske elever - ifølge Humlehaveskolens inspektør - er med til klippe-klistre-dag op til jul.

Kendskab til hinandens skikke - og respekt for samme - er en forudsætning for den gensidige forståelse og tolerance. Og af samme grund er det omvendt urimeligt, at de muslimske elever skal kunne slippe for undervisning i kristendom.

Skal man så også, som den konservative Bendt Bendtsen retorisk - men meget rigtigt - har udtrykt det, også kunne fravælge biologi, fordi man ikke tror på udviklingslæren?

Fornuft i fasten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce