Farten op og ned


Farten op og ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEN FARTGALE, borgerlige regering vil slå flere mennesker ihjel i trafikken ved at tillade højere hastighed på motorvejene.

Advarsler og dystre spådomme var der nok af, da bilisterne fra 30. april fik lov til at køre 130 km i timen på udvalgte motorvejsstrækninger. Som om det ikke var galt nok i forvejen med de 110 km/t, hvad ganske vist kun de færreste bilister respekterede.

Nu viser Vejdirektoratets første analyser, at siden fartgrænserne blev hævet, er den gennemsnitlige hastighed på motorvejene sænket. Stik imod, hvad de fleste trafikeksperter forventede. Det er mere end 10 år siden, at der er målt så "lav" gennemsnitsfart på danske motorveje.

PARADOKSET med højere fastgrænser og bilisternes lavere hastighed har flere forklaringer. En af dem er, at stort politiopbud og udvidet kontrol i startfasen har fået bilisterne til at opføre sig pænt. Skeptikerne fastholder, at på længere sigt får vi generelt højere hastigheder på motorvejene, end det var tilfældet før 30. april.

Selvfølgelig har den ekstra politiovervågning en dæmpende virkning på lysten til at køre stærkt. Men selv Rådet for Større Trafiksikkerhed må erkende, at der med de nye bestemmelser er lagt mere "låg" på hastigheden, end der er åbnet for den. Til gengæld for øget hastighed på en begrænset del af motorvejsnettet, har vi fået en lang række restriktioner, der virker den anden vej. Hvad der ikke blev fokuseret så meget på i den hidsige debat om fartgrænserne.

Mellem Odense og København er det under halvdelen af strækningen, at der må køres 130 km i timen. Tværtimod indskærper en ny skilteskov, at grænsen ved 110 km i timen stadig er gældende.

REELT HAR vi fået to motorvejshastigheder i Danmark samtidig med, at bødetaksten for at overskride dem har fået et mærkbart løft.

Men hvad der har tæmmet de fartglade mest, er ikke bøderstørrelsen, men risikoen for at skulle op til en ny køreprøve. Her går grænsen i dag ved 160 km i timen mod før 187 km i timen på motorveje. Siden 1. juni er der også sket en skærpelse, når det gælder overtrædelse af hastighedsgrænser på alle andre veje. Nu ryger kørekortet allerede, når farten er 60 procent over det tilladte.

HVAD DER i foråret blev udråbt som en blodig hasard med menneskeliv, har foreløbig udviklet sig til det modsatte. Hvis tendens holder, taler Rådet for Større Færdselssikkerhed om et fald i antallet af dødelige ulykker på motorvejene.

Det bekræfter kun, at fleksible fartgrænser respekteres mere end en fast grænse, der gælder overalt - uanset, hvordan vej- og trafikforhold ellers er. Denne praksis bør udvides til det øvrige vejnet, hvor de generelle hastighedsgrænser bør justeres op eller ned alt efter forholdene.

I flere år har kampagner fokuseret på, at det er farten, der dræber. For trafiksikkerheden er det lige så vigtigt, at det er fornuften, der tæller.

Fart: Mere lovlydige bilister på motorvejene bekræfter, at fleksible fastgrænser bør udvides til det øvrige vejnet.

Farten op og ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce