Farten op og ned

Farten: Meget af den civile ulydighed mod generelle fartgrænser hænger sammen med, at de ofte forekommer urimelige på gode og trafiksikre veje.

Farten op og ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FARTEN SKAL op, for at ulykkerne kan komme ned. Det lyder som en provokation efter en af de blodigste uger på danske veje. Men udsagnet er da også løsrevet fra et langt mere omfattende trafikpolitisk udspil fra regeringspartierne. Det går ud på at anlægge en mere differencieret vurdering af hastighedsgrænser end de generelle i dag og i højere grad tage udgangspunkt i lokale vejforhold. På nogle vejstrækninger vil farten kunne sættes op, og på andre skal den ned. Men samtidig skal tolerancen for overskridelser af fartgrænserne indsnævres. Med andre ord: fartsyndere får mindre spillerum, før lovens lange arm slår til og inddrager kørekortet.

DETTE PRINCIP kommer til at gælde, når hastigheden på motorveje sættes op til 130 km i timen. I dag slipper en fartsynder med bøde og kørekortet i behold helt op til 187 km i timen. Fra 1. maj næste år snupper politiet kørekortet, hvis en bilist overskrider 160 km i timen på motorvej.

Både Rådet for Større Færdselssikkerhed og regeringens færdselskommission vurderer, at risikoen for at miste kørekortet vil tage toppen af det farligste fartræs på motorvejen. Og derfor bør denne stramning også udvides til at gælde fartgrænserne på landevejene, hvor risikoen for ulykker er langt større. Her skal fartgrænser i dag overskrides med 70 procent, før kørekortet inddrages, svarende til at en bilist kan køre 136 km i timen på en strækning, hvor 80 km i timen er højst tilladte hastighed.



FORSLAGET OM, at hastighedsgrænserne på landeveje ikke skal være generelle men bestemt af de lokale vejforhold, forekommer indlysende rigtigt. Det er 30 år siden, at der blev indført generelle grænser på motorveje og landeveje i Danmark. Og det var ikke for øge trafiksikkerheden - men for at spare på benzinen og olien under den forsyningskrise, som de olieeksporterede lande den gang skabte i de vestlige lande. Siden har vi fået Nordsøolie, men fartgrænserne er fastholdt - dog med en lille justering til 110 km på motorveje.

Meget af den civile ulydighed mod de generelle fastgrænser hænger sammen med, at de ofte forekommer urimelige på gode og trafiksikre veje. Der er hovedvejsstrækninger, oven i købet firsporede, hvor højst tilladte hastighed er den samme som på en smal og langt mindre trafiksikker bivej. Den gamle men noget elastiske bestemmelse i færdselsloven om, at farten altid skal afpasses efter forholdene, er stadig gældende, selv om der nu er sat loft over.



IVORE NABOLANDE respekteres og håndhæves de individuelle fartgrænser i langt højere grad end herhjemme. Kunne man ved en højere grad af fleksibilitet på det danske vejnet opnå en større respekt for de varierende fartgrænser, ville det både styrke trafikmoralen og sænke ulykkesfrekvensen.

For selv om politiet får lettere ved at inddrage kørekortet hos fartsyndere, så handler større trafiksikkerhed ikke kun om fart. Det er i lige så høj grad et spørgsmål om adfærd.

Farten op og ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce