Et klogt tv-udspil


Et klogt tv-udspil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brian Mikkelsen, et af regeringens unge ministerhåb, var for få måneder siden Danmarks mest udskældte mand.

De verbale klø væltede ned over ham, da han skulle spare på kulturbudgettet. Kløene sved, og den unge minister måtte trække i land og ændre mangt og meget.

Nu er samme kulturminister på vej til at tage grundig revanche med et gennemtænkt udspil til en ny dansk mediepolitik. Udspillet er både klogt og visionært, og det ligner noget, som kan samle næsten alle Folketingets partier. Alene det er ikke så lidt af en bedrift.

En kommende privatisering af TV2 er et af hovedelementerne, og ved at fastholde public service-begrebet får regeringen formentlig både Socialdemokratiet og de radikale med i forliget. Det er bestemt ikke uvæsentligt, når medieverdenen skal fremtidssikres.

Også TV2s regioner, der er forholdsvis dyre i drift, men yderst populære hos både seere og politikere - her kan de nemlig nå deres lokale vælgere - sikres via statsmidler.

DEN model for TV2 er den kloge del af udspillet. Den visionære del handler om, at dansk tv omsider bringes i harmoni med den verden, der er uden for Danmark. Ret beset har staten jo været monopol-udbyder af to tv-kanaler i et område, der i andre lande knap nok ville kunne opnå regional status.

Så på det sæt bringes de danske elektroniske medier på omgangshøjde med den stigende globalisering, som vælter ind over os.

ET AF elementerne, som vil give TV2 mulighed for at tage kampen op med satellit-kanalerne, bliver en længe tiltrængt liberalisering af reklamereglerne.

Så vi kommer til at se både øl og medicin i tv, og mon ikke danskerne kan leve med det uden at slå sig på flasken og gå helt på stoffer... Vi overlever såmænd nok som nation.

DET NÆSTE store slagsmål kommer, når køberen til TV2 skal findes. Med en forventet pris på 1,5-2 milliarder bliver stationen ikke hvermandseje.

Men det bliver heller ikke mediegiganterne Murdoch eller Berlusconi. Når en regering sælger ud af sine aktiver, kan det nemlig ske i privat udbud helt uden om EUs regler.

Kulturministeren kan selv opsøge liebhavere, og han kan lægge mere vægt på ejernes sindelag end på deres pengepung. Det ligner en invitation til de store danske dagblade om at finde nye forretningsområder. De har da også allerede vist interesse.

Heller ikke nogle af de store nordiske mediehuse, der har erfaring med privat tv fra Norge og Sverige, virker skræmmende. De er netop med i to tv-successer, TV2 i Norge og TV4 i Sverige, begge privatiseret for ti år siden.

FÅR VI bedre tv, når private står bag? Næppe, men der er udsigt til mere varieret tv. En kommerciel og dynamisk kanal og et DR hvilende på en kulturpolitisk ide, som altid vil kræve licensbetaling i et så lille land som Danmark.

Et klogt tv-udspil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce