Musikhus
Drømmene er mange og højtflyvende: Store gæstespil, megastjerner, opera og ballet, måske også messer og kongresser – kort sagt et kultur- og musikhus ved Odense Havn, så tonerne og visionerne fra fynsk kultur kan give genklang ud over verdenshavene. Når det så kommer til prisen, ikke så meget for selve opførelsen som for den fremtidige drift, falder begejstringen, og usikkerheden opstår, om sådan noget overhovedet kan lade sig gøre i Odense.Og naturligvis er et multi-musikhus i Odense en kostbar affære, men det er næppe umuligt at skaffe midlerne til det, måske også ad indsamlingsvejen, sådan som det er sket andre steder i landet. Derved ville huset blive en fynsk folkesag. Det vil også gøre det lettere at opnå støtte andre steder fra i givet fald.Hvis Odense satsede kraftigt på, at private og fonde påtog sig en stor del af anlægget, som det er sket bl.a. i Esbjerg, kunne Odense koncentrere sig så meget kraftigere om at sikre den årlige drift. For at huset skulle kunne hvile i sig selv – endsige give overskud – er der slet ingen grund til at gøre sig illusioner om. Hvor stort et underskud, der bliver tale om, er naturligvis vanskeligt at beregne, men her kan kommunen lære meget af erfaringerne fra de øvrige musikhuse, der er i landet, og sikkert også noget om, hvilke ting, det i hvert fald ikke kan betale sig at satse på.Skumlere skal vi nok støde på, og deres argumenter skal bestemt ikke fejes af bordet uden videre, men der var vel aldrig blevet bygget noget kostbart og omstridt projekt, det være sig Storebæltsbro eller kulturhuse, hvis ikke der havde været politikere, som havde turdet se ud over egen valgperiode og turdet sætte kostbare projekter i gang uden et garanteret sikkerhedsnet under økonomien.Som skitseret i Fyens Stiftstidende er der ikke noget kulturhus i Norden, der klarer sig helt uden offentlige tilskud til drift og vedligehold. Formanden for ”Danske Kongres&Kulturcentre”, Ernst Trillingsgaard, som også er direktør for Aalborg Kongres- og Kulturcenter, påpeger, at man altid kan oparbejde en begejstring og dermed også penge til at opføre sådan et multi-musikhus for, men at det er svært at få privat hjælp til driften, fordi erhvervslivet og andre givere som oftest gerne vil være med til at starte huset, men betragter det som en offentlig opgave at sikre kulturlivet. Drømmene er jo ikke bare til for at tilgodese de musikinteresserede. Odense har et rigt og frodigt musikliv, men også en dejlig koncertsal, der bruges flittigt af byens og amtets borgere, men når der bør satses på et decideret musik- og kulturhus, er det, fordi det fører så meget andet med sig. Først og fremmest vil det gøre byen – og i givet fald havneområdet – endnu mere fristende at bo i og omkring, men også erhvervslivet vil nyde godt af de aktiviteter, som kommer til at udfolde sig til gavn for tiltrækningskraften på medarbejdere. Hertil kommer, at et rigt kulturliv erfaringsmæssigt trækker virksomheder til, fordi miljøet bliver mere spændende at bo i for de ansatte. Den IT-udvikling, der savnes så stærkt kunne være en af tingene. Et sådant hus er en satsning på fremtiden, som hele Fyn vil få glæde af.