Drop Femern


Drop Femern

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DET ER jo aldrig - eller næsten aldrig - for sent at komme til fornuft, og både fornuften og den sunde skepsis synes omsider at have fundet vej til Christiansborg, hvor broen over Femern Bælt pludselig ikke er så meget inde i varmen, som den har været.

I weekenden gjorde Morgenavisen Jyllands-Posten sine læsere og Folketinget den tjeneste at afsløre den faste Femern-forbindelse som det økonomiske luftkastel, den er. En række forskere, økønomer og erhvervsfolk konkluderede, at det store prestigeprojekt - for andet er det nemlig ikke - kan ende med en kæmperegning til skatteyderne.

30 milliarder eller mere vil regningen komme til at lyde på, når den overflødige bros økonomi bryder sammen. Hvad den vil gøre, idet trafiktallene skønnes at blive endnu mindre end på de omstridte nordjyske motorveje, der jo var en del af den gamle studehandel om Storebælt. En studehandel, som det synes håbløst at få ændret på, skønt senest 100 borgmestre landet over har forsøgt at forklare regeringen og Folketinget, at en afskaffelse af storebæltstolden vil betyde flere tusinde nye job. Men det er de ligeglade med på Christiansborg, for en aftale er en aftale - uanset om den er fra arilds tid, og uanset at de siddende regeringspartier gik til valg på at udligne forskellene på Øst- og Vestdanmark og dermed styrke provinsen. Ja, godmorgen.

MEN MAN kan jo blive klogere - og en god begyndelse er at skrotte det projekt, der mere end noget er en hindring for en afskaffelse af den indre danske toldmur. Nemlig Femern-broen, som ingen egentlig har bedt om, men som af en eller anden grund er blevet et politisk kæledægge-projekt, der følgelig skal påtvinges befolkningen, koste hvad det vil.

VED regeringsskiftet i 2001 fik vi en trafikminister, der hedder Flemming Hansen. Og skønt Femern slet ikke er Hansens projekt - det er en ældgammel idé - har han overtaget det med hud og hår og udvist en entusiasme, så man skulle tro, at det var ham, der havde fundet på det.

Forklaringen er selvfølgelig, at Hansen håber på en plads i historiebøgerne som manden, der byggede broen mellem Danmark og Tyskland - og i sin iver har han endda tilladt sig at love tyskerne at fastholde storebæltstaksterne, så konkurrencen ikke skal blive for hård.

HVEM DER har bemyndiget Flemming Hansen til at indgå en sådan aftale er ikke godt at vide. Vi må ikke håbe, at det er Bendt Bendtsen, hans partiformand - for os bekendt er Bendtsen ingen taksttilhænger. Eller det er han måske blevet? Måske partiformanden, der også er vicestatsminister, en dag skulle tage en kammeratlig samtale med sin trafikminister.

Skulle denne samtale munde ud i, at Flemming Hansen tager Femern af bordet, vil kun Hansen græde ægte tårer. Alle andres vil være tørre, tyskernes med - og skatteborgerne vil tilmed slippe for følgerne af en planlægningskatastrofe, der ifølge weekendens eksperter vil blive Danmarks hidtil største.

Drop Femern

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce