Den store togfarce


Den store togfarce

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TOG TIL TIDEN skal rejsende på danske strækninger ikke ikke regne med at få foreløbig.

Dertil er skinnelegemet for nedslidt, og da årsagen er en næsten urgammel ulyst til at bevilge penge til vedligeholdelse, så må samtlige partier på Christiansborg dele ansvaret.

Men hvad befolkningen og DSB's kunder i særdeleshed har krav på, det er ordentlig information - hellere for meget end for lidt - om forsinkelser og andre ændringer i togdriften.

Plus at topchefer og politikere, samt ikke mindst trafikminister Flemming Hansen (K), nu stopper deres indbyrdes mudderkastning, der truer med at fjerne den sidste rest af tillid til de mennesker, der sidder med ansvaret for togtrafikken.

DA REKLAMERNE med Harry og Bahnsen har fået mange danskere til enten at ryste på hovedet eller grine højt, fordi afstanden mellem reklamens budskab og realiternes verden er afgrundsdyb, så er det selvfølgelig nærliggende og lidt underholdende, at Flemming Hansen griber fat lige dér.

Men med al respekt for ytringsfriheden, så er det dybest set uhørt, at en minister blander sig direkte i, hvordan en institution under staten med egen bestyrelse skal markedsføre sig. Lige som det er mærkværdigt, at ministeren kritiserer DSB's chef for at være for usynlig, samtidig med, at han proklamerer sin fulde støtte til ledelsen.

AT ANDRE partiers trafikordførere nu falder over Flemming Hansen var til at forudse, lige som det er en forventelig del af farcen, at DSB og Banedanmark hakker på hinanden for at placere aben på modpartens skulder.

Hvad får Flemming Hansen til en gå i medierne med udsagn og en adfærd, der ellers er uhørt inden for offentlig og for den sags skyld også privat topledelse?

At han føler sig sikker på ikke at blive fyret som minister - eller måske vished om det stik modsatte?

SOM POLITISKE kommentatorer har påpeget, så var Pia Kjærsgaards krav til Fogh om at fyre Flemming Hansen helt i Hansens interesse. Fordi Fogh aldrig kunne drømme om at bøje sig for den slags krav.

Men på den lange bane kan tingene forholde sig modsat.

Alt tyder på, at Fogh i god tid inden næste valg vil foretage en regeringsrokade, og her kan Fogh med henvisning til 67-årige Flemming Hansens alder lade nye kræfter komme til, uden at fyringen virker som et spark bag i.

Eller Hansen kan - efter en vink med en vognstang - vælge at gå selv.

HVIS Flemming Hansen forudser sin exit om nogle måneder, så giver det mening, at han nu for sit eftermæles skyld forsøger at fralægge sig ansvaret for det danske togkaos.

Men vel vidende, at togskinner og andet nødvendigt isenkram ikke bliver up-to-date på en studs, så vil ministerens eftermæle blive bedre, hvis der fra i morgen bliver ro og ordentlige forhold om togdriften.

Så passagerne får den vare, de har krav på - under de givne omstændigheder.

Den store togfarce

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce