Nye blade
Der er grøde i dansk dagspresse, og der er krise. Grøde fordi to nye blade ser dagens lys. I fredags sendte et hold medarbejdere fra resterne af det gamle Aktuelt en ny weekendavis på gaden, og i dag fulgte så gratisavisen MetroXpress, der omdeles i København.Når andre vil bruge ordet krise, skyldes det de traditionelle avisers nedtur. For de fleste kniber det med at holde oplagstallene, og for de store landsdækkende morgenaviser har første halvår budt på et katastrofalt fald på de såkaldte landsannoncer.Også de regionale aviser, hvor Fyens Stiftstidende hører til, har tabt mange millioner på de samme landsannoncer.De små lokalaviser har klaret sig forholdsvis bedre, alene af den grund at de ikke har landsannoncer at tabe.Midt i denne dramatiske udvikling er det mere end modigt at sende nye blade på gaden.Weekend Nu, som er titlen på Aktuelt-medarbejdernes nye blad, går trange tider i møde. Bladet satser på artikler, der kræver både tid og fordybelse, et marked der stort set er optaget af Weekendavisen samt de store dagblades søndagsnumre. Weekend Nu er enhver journalists drøm - tid til at skrive lange velovervejede artikler - men læsermarkedet er desværre snævert og allerede optaget.Metro-avisen er skabt efter et svensk koncept, og der er svensk kapital bag - plus overraskende LO-penge. Bladet, der som nævnt omdeles gratis i København, satser på at hugge anonncekroner fra københavner-aviserne, og det kommer til at ske i en benhård kamp med de store bladhuses formiddagsblade. Det bliver en styrkeprøve på kapital, der kommer til at afgøre denne dyst.At LO har smidt 22 millioner kroner ind i projektet forekommer vanvittigt. Hvad skal LO-medlemmernes penge dog i det projekt? MetroXpress bliver aldrig et talerør for fagbevægelsen, og hvis pengene skal yngle, så ser det mere end sort ud. Metro vil ganske givet suge mange penge ud af sine ejeres lommer i de næste år. LO kunne have forrentet sin kapital mere sikkert på lotto-kuponer.Tilbage til lands- og regionalavisernes problemer, som primært skyldes den aktuelle lavkonjunktur. Danskernes privatforbrug er banket helt i bund, hvilket detailhandlen mærker først og derefter de aviser, de traditionelt annoncerer i. Aviserne har kun haft én mulighed - at skære i omkostningerne. Lige nu er det Berlingskes fyringsrunde, der er i fokus, men en lang række aviser, herunder også Fyens Stiftstidende, har sagt farvel til mange medarbejdere i år.Denne leder er ikke en nekrolog over den trykte avis, tværtimod. Aviserne bør lære af den aktuelle krise, fortsætte rationaliseringen og måske i fremtiden fokusere mere på de kerneydelser, som både læsere og annoncører efterlyser. Det kan godt være, at oplagene bliver mindre, men aviserne behøver ikke at blive ringere af den grund - heller ikke Fyens Stiftstidende.Hvis avisen fortsat kan tilfredstille sine læsergruppe og spille en rolle i det samfund, den lever i, så vil der også være brug for den.