De gule grimasser


De gule grimasser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sundhed?

Fødevareministeren har indført en smileordning, som skal træde i kraft fra oktober.

Dvs. om det bliver til store smil, mindre smil eller bare sure miner, det skal fødevareministeriets kontrollanter afgøre, når de rejser rundt til alle landets fødevarebutikker, og derefter skal i gang med de gule bedømmelsesmærkater.

Forbrugerrådet synes, det er en fin idè, og umiddelbart lyder det da også som rigtig kræs for forbrugerne. Men ordningen skal nu alligevel have et par undrende ord med på vejen.

Man må jo nemlig gå ud fra, at kontrollanterne i butikkerne ser efter, om alt er, som det skal være. Hvis det ikke er, må man gå ud fra, at der gives en påtale, og at der sættes en frist for, hvornår sagen skal være bragt i orden. Hvis der er tale om almindelig sjusk og manglende hygiejne i al almindelighed, er der vel en grænse for, hvor meget myndighederne vil acceptere. På et eller andet tidspunkt overskrides vel grænsen mellem det acceptable og det uacceptable.

Denne grænse kan næppe markeres med et eller andet ansigtudtryk på et skilt i vinduet.

Hvis fejl og mangler er så graverende, at det er direkte sundhedsfarligt, må man formode, at det er myndighedernes opgave at lukke for videre salg fra forretningen. Her er det næppe nok med et surt ansigt på et skilt i vinduet.

Med andre ord: enten må en forretning – evt. med mindre korrektioner – være godkendt til at handle med fødevarer, eller også er den ikke godkendt.

Varierende grader af smil og sure miner på et ansigt i vinduet vil være egnet til en dom, som derfor ikke er rimelig, for enten er forretningen godkendt, eller også er den ikke. Er den godkendt, kan det ikke være myndighedernes opgave at give karakter for, om kunderne kan handle i forretningen med god samvittighed. For det kan de.

En sådan karaktergivning overfor en forretning, der er godkendt til at sælge fødevarer, vil meget let kunne blive en smagsdommer, der indirekte kan lukke en forretning – der altså ER godkendt....

I grunden er det ubegribeligt, at vi både som erhvervsdrivende, men også som borgere i almindelighed godlidende finder os i stadig mere kontrol og smagsdommeri, som i virkeligheden ingen mening har.

Forbrugeren kan selv se sig om i forretningen og kan selv vurdere, om han eller hun har tillid til den handlende. Det, forbrugeren har brug for, er at vide, om forretningen er godkendt af sundhedsmyndighederne eller ej: Om det er forsvarligt at handle der. Det er det eneste forbrugeren behøver at vide, og det burde være det eneste myndighederne skulle interessere sig for. Det system, der nu indføres, bærer en vilkårlighed i sig, som i sig selv burde betyde, at ordningen blev afvist. Hvor er de fornuftige politikere henne, der ikke bare hopper med på nye ordninger, hvergang der bliver sagt forbrugere?

Der kan argumenteres op ad stolper, ned ad vægge for stadig mere regereri, stadig mere bureakrati og stigende offentlige udgifter og mere skat –men det er nødvendigt, at nogle træder op og siger, at der også bør være grænser for foretagsomheden – specielt, når den er helt uden mening.

De gule grimasser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce