Bussen til landsbyen


Bussen til landsbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De mange små landsbysamfund, der langsomt affolkes i takt med, at den lokale skole nedlægges og de sidste lokale butikker lukker, synes at få en sær form for aktiv dødshjælp.

Det kan man i hvert fald frygte ved at betragte udviklingen inden for den offentlige busdrift på Fyn og i øvrigt også i Sydjylland.

Region Syddanmarks to trafikselskaber - i denne del af regionen er det Fynbus - vil prioritere busruterne mellem de større byer for at tiltrække pendlere, som i øjeblikket kører i egen bil til og fra arbejde.

Regionspolitikerne har oven i købet planer om at indføre såkaldte lynbusser for at generobre de kunder, som i løbet af de senere år er forsvundet. Det drejer sig om ni procent på landsplan, og Fynbus er ikke med til at trække gennemsnittet op.

Troskyldigt forsvarer regionsrådets store flertal sig med, at de lokale ruter - dem fra den lille landsby og ind til byen med et alsidigt forretningsliv - er de nye kommuners opgave. Hvilket de også er.

Hvorefter alle kan gætte, hvad problemet er: For få penge.

Intet tyder på, at kommunerne er forberedt på at overtage og sikre en lokal busdrift, der giver primært ældre uden egen bil en rimelig service. Hvis kommunerne mod forventning er klar, så er det i hvert fald på høje tid, at de fynske borgmestre rykker ud med nogle beroligende signaler til deres borgere.

Indtil videre er det berettiget, at to fynskvalgte regionsrådsmedlemmer hejser et par advarselslamper.

Lykke Debois (SF) frygter, at ældre og pensionister nærmest bliver stavnsbundet til deres bopæl i landsbyen, og Carsten Abild (V) foreslår, at politikerne på Christiansborg nedsætter et hurtigtarbejdende udvalg om hele bustrafikken, altså både nationalt, regionalt og kommunalt.

Det ser regeringen nu næppe nogen grund til. Mon ikke finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) finder standardsvaret frem: Kommunerne har fået de fornødne penge til at løfte opgaven.

Hvad Fynbus angår, så er strategien fornuftig. Alle trafikeksperter er enige om, at hvis den negative spiral skal vendes, så skal bussen være hurtig, direkte og driftssikker. Desuden skal det være nemt at skifte.

Og flere passagerer i Fynbussen vil ikke kun rette op på økonomien, men også reducere trafikpresset på udsatte strækninger og mindske luftforureningen.

I kommunerne må politikerne tænke kreativt og miljøvenligt. Store busser med kun tre-fire passagerer i sæderne duer selvsagt ikke, men der må kunne bygges videre på de forsøg, der er i gang rundt omkring. Det kan handle om samkørsel med skolebussen eller taxalignende ordninger, hvor bussens størrelse er afpasset efter det formodede antal passagerer.

Under alle omstændigheder er tiden inde til, at borgerne i de fynske landsbyer nu får besked om tingenes tilstand af deres lokalpolitikere.

Og selv om der kan være hold i jammeren over "de stramme tøjler" og de utilstrækkelige bloktilskud, så er det altså kun to måneder siden, at Kommunernes Landsforening underskrev økonomiaftalen med regeringen. Og man indgår vel kun en aftale, hvis man finder den acceptabel.

Bussen til landsbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce