Buskørslen på Fyn


Buskørslen på Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TRAFIK

Direktøren for det statsejede busselskab Combus A/S har været ude med en udtalelse, som nok burde vække bekymring hos Fyns Amt.Direktør Ole Kalør har udtalt følgende: ”Jeg kender datoen for, hvornår vi går i betalingsstandsning, men ønsker ikke at oplyse om, hvornår det sker”. Endelig oplyser Ole Kalør, at selskabets problemer skal være løst inden jul.Combus kører overalt på Fyn, og har efterhånden fået et monopol på den kollektive bustrafik på øen. Der skal derfor ikke så meget fantasi til at forestille sig det kaos, der opstår, hvis selskabet går i betalingsstandsning.Om 14 dage skal Fyns Amt til at vurdere nye tilbud på buskørsel, og det synes som en meget god idé at inddrage amtets afhængighedsforhold til ét busselskab i disse overvejelser, specielt når dette selskab kører med betydeligt underskud. Sidste år havde Combus et nettoresultat efter skat på minus 175 millioner kroner på en omsætning på godt og vel en milliard, og selskabet fik i maj sidste år tilført yderligere 300 millioner statskroner med henblik på, at selskabet skulle kunne sælges.Det trækker ud med dette salg, og nu er der noget, der tyder på, at der ikke er mere end fire måneder tilbage til at finde en køber. Direktør Kalørs udtalelse fremmer nok ikke denne proces, og derfor er trafikminister Jacob Buksti da også ude og svinge den store pisk over den formastelige direktør: ”....Derfor er det højst overraskende, at en direktør for et statsejet selskab mener, at han skal kommentere en si-tuation, som for ethvert selskab ville være dødbringende”, siger Jacob Buksti.At ejeren af aktieselskabet Combus bekymrer sig mere om muligheden for at slippe af med et underskudsgivende foretagende end for den situation, brugerne af den kollektive trafik står i, den dag Combus måtte dreje nøglen om, er det måske ikke så svært at forstå, men når ejeren er en socialdemokratisk trafikminister, må han have haft nogle vanskelige overvejelser.Her kommer direktørens udtalelser selvfølgelig på tværs, men af hensyn til de mange mennesker, som er afhængig af at busdriften fungerer, må det hilses velkomment, at direktøren siger det, trafikministeren burde have sagt. Combus har efterhånden fået en total dominerende rolle på øen. Senest så vi, hvordan selskabet udkonkurrerede et lokalt selskab ved licitationen om bustrafikken i Kerteminde kommune. Med staten i ryggen har man efterhånden udkonkurreret alle private udbydere af kollektiv bustrafik, og det på priser, som ifølge brancheforeningen Danske Busvognmænd er urealistisk lave.At konkursen nu truer Combus igen om ca. fire måneder på trods af tilførslen af de 300 millioner statslige kroner for mindre end halvandet år siden, viser, at de private udbydere af bustrafik sandsynligvis har ret i deres påstande om prisdumping.Derfor må Fyns Amt bide mærke i Combusdirektørens udtalelse og nu også tage hensyn til ”forsyningssikkerheden” i den kollektive bustrafik og lade andre udbydere af denne serviceydelse komme ind i varmen, når de mødes om ca. 14 dage.

Buskørslen på Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce