DET DISKUTERES, om Odenses bybusser fortsat skal være røde, eller om de hellere skal males gule. Men lige nu er diskussionen uinteressant. Busserne kører slet ikke, for de er strejkeramte. Chaufførerne er stressede over den stramme sommerkøreplan, som de på forhånd havde advaret imod, og de er trætte af tæskene fra de sure passagerer.



NU ER forskellen på, om busserne kører eller ej, beklageligvis til at overse. Den omstridte sommerkøreplan tillader kun sporadisk kørsel. En lang række afgange er skåret væk, ruterne skal køres hurtigere igennem, korrespondancesystemet på banegården er stort set sat ud af kraft, og de såkaldte servicebusser, som særligt mange ældre er glade for, kører ikke om lørdagen. Tror Odense Bytrafik mon, at også pensionisterne er på skoleferie?



Den gældende køreplan, som borgerne skal trækkes med måneden ud, er med andre ord en solid gang makværk - skønt skylden ikke så meget er ledelsens som politikernes. De har nemlig, serviceorienterede som de er, besluttet at spare en god million på byens kollektive trafik. At de samtidig tror, at privatbilismen kan begrænses, og at flere i stedet vil bruge bussen, er grotesk.



MEN MENS politikerne således må bære ansvaret for sommerkøreplanen, kan det undre, at den forholdsvis nye trafikchef er usmart nok til at bære brænde til bålet ved at påbyde et par - efter eget udsagn lidt for trinde - kvindelige chauffører at stoppe uniformsskjorten ned i nederdelen i stedet for at bære den løst. Det er de ikke indstillet på, for så kan passagererne jo se deres deller, hvilket chaufførerne finder æstetisk uheldigt. Da chaufførerne mødte på vagt, blev de følgelig anbragt til afsvaling i kantinen, hvor de sad i flere timer, inden de blev kaldt til samtale og en skriftlig påtale.

Os bekendt, skønt den hotteste mode ikke er vor stærke side, er det ikke ualmindeligt, at kvinder bærer skjorter og lignende klædningsstykker uden på benklæder eller nederdele. Latterligt, at så lille en sag ikke er afstemt for længst - og ufikst, at trafikchefen hænger sig i den på et tidspunkt, hvor det næppe kan være ham ubekendt, at sindene syder.

NÅ - VAR det hele så bare et sommerfænomen, men det er det jo ikke.

I forvejen skal man næsten være professor for at hitte rundt i køreplanen - den almindelige, altså. På en uge opereres med tre forskellige - plus en særlig ferieplan, når der er optræk til vinterferie, kartoffelferie, juleferie, bededag og Kristi himmelfart. Og efterhånden er det oftere ferie, end det er hverdag. Dertil kommer, at næsten alle ruter partout skal en tur omkring banegården - med det resultat, at det tager længere tid at komme med bussen fra Tarup til Rosengårdcentret end med toget fra Odense til Slagelse.

DET ER på tide, at Odense tager en overordnet debat om, hvad man egentlig vil med sin bytrafik - inden alle kunderne har forladt den.



Bybusser: Den gældende Odense-køreplan er en solid gang makværk. Var det så bare et sommerfænomen - men det er det ikke.