Brrm, brrrmm


Brrm, brrrmm

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

brrm, brrrmm, vil det sige i dag, når hestekræfterne slippes løs på motorvejen. Eller mon? Vi tror det ikke.

Vores påstand er tværtimod, at farten slet ikke sættes op. Den sættes ned.

For ikke blot fartgrænsen blev justeret på denne morgenstund. Det gjorde bøderne også - og kørekortet sidder løst hos den, der ikke dyr sig.

VK-regeringens meget fornuftige noget for noget-politik betyder nu, at fælden klapper kvikt, og at kortet ryger betinget allerede ved 160 kilometer i timen - med hvad det medfører af dumme udgifter til ny køreprøve, rutinetimer, teori med videre. Udover bøden, selvfølgelig. Den vil, ved 160 kilometer, lyde på 2500 kroner. 3500, hvis forseelsen sker omkring de store byer eller andre steder, hvor der fortsat kun må køres 110 eller mindre.

Og da politiet ikke agter at vende det blinde øje til, men derimod lure ved hver en tilkørsel, vil det være meget lidt klogt at overskride de 130 - hvad en lang række bilister forholdsvis uforstyrret har gjort i årevis.

MØNSTRET på de danske motorveje har hidtil været, at stort set ingen holdt de 110. Af den simple grund, at det i praksis var for lovlydigt - og for farligt. Og endnu farligere var - og er - søndagsbilisten, som tøffer af sted med 80-90, og som burde have taget landevejen i stedet. Følgelig høvler alle andre ind og ud fra spor til spor - med enorme hastigheder og oftest langt over de 130, som loven nu tillader. Det siger sig selv, at en sådan trafikrytme - der slet ikke er nogen rytme - er langt farligere end en trafik, der bare glider.

FEJLAGTIGT har man alt for længe og alt for ensidigt fokuseret på farten som den store dræber. Det er den selvfølgelig også - al den stund, at bilisterne ikke har kunnet enes om den. Men den lave fart er lige så stor en dræber som den høje. Og årsagen til ulykkerne skal langt snarere findes i den egoistiske danske trafikkultur, der indtil nu har gjort det til et lotterispil at færdes på vore veje.

Enhver bilist, der vil se betydningsfuld ud, taler naturligvis i mobiltelefon, mens han kører. Men hvad enten telefonen er håndholdt eller ej, fjerner denne snævren førerens opmærksomhed fra trafikken. Ryges skal der måske også, og hov, der røg lighteren på gulvet. Imens kører vi helt op i sløverikken foran og gi'r ham både dyt og blink, så han kan humme sig. For en ordens skyld får han lige fingeren, når vi overhaler - naturligvis med hvinende hjul og uden tegngivning, for vognbaneskift må de andre virkelig holde øje med. Motorvejen er til for mig.

DET ER denne trafikkultur, der skal ændres - og vi tror faktisk, at det vil ske. Med de nye og mere realistiske hastighedsgrænser fjernes årsagen til en god del af aggressionerne.

Og med de megabøder, der falder fra og med i dag, vil lysten til at bunde speederen ret hurtigt svinde.

Brrm, brrrmm

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce