NÅRNYDELIGT klædte kvinder og mænd bakser rundt i bytrafikken med store firhjulstrækkere, er det kun i meget begrænset omfang af erhvervsmæssige årsager. Disse køretøjer kan være praktiske i land- og skovbrug og de få afsides liggende steder her i landet, hvor forholdene ikke er til almindelige personbiler.

Men de mange firhjulstrækkere på gule plader i bybilledet handler mere om kroner end transport. Vejer bilen over to ton, og kan man nøjes med to sæder, så er registreringsafgiften kun 30 procent mod 180 procent på hvide plader med ret til at udnytte bagsæderne. Den ret kan så mange bilister godt undvære, at hver 13. nye bil i år indregistreres på gule plader.

AT NÆSTEN 10.000 bilkøbere vælger den løsning hvert år, siger mere om det danske afgiftssystem end om interessen for store firhjulstrækkere. Flere politikere har allerede været ude med forslag til at stoppe "hullet" i afgiftssystemet, så de gule plader kun kan bruges erhvervsmæssigt, som det er lovens hensigt.

Men samtidig meddeler EU-kommissionen endnu en gang, at Danmark ikke kan fortsætte med at have Europas højeste afgifter på nye biler. Nedtrap registreringsafgifterne over 10 år, lyder forslaget fra Bruxelles, så der kun skal betales moms af bilerne, som det er tilfældet i Sverige og Tyskland.

DEN DANSKE statskasse henter 15 milliarder på nye biler om året, så derfor kan enhver regne ud, at pengene skal hentes hjem andre steder. En regulering af den årlig ejerafgift vil ramme bilister med et lille kørselsbehov, og en højere benzinafgift vil koste dyrt for dem, der bruger bilen i deres arbejde eller kører langt hver dag mellem hjem og arbejde.

Så derfor kan man frygte en traditionel politisk løsning, hvor der skrues lige meget på begge haner.

EUROPA-REKORDEN i bilafgifter har hverken styrket den kollektive trafik i Danmark eller reduceret antallet af biler på vejene. Det har naturligvis lagt en dæmper på importen, at danske bilister må betale tre gange så meget for en ny bil, som den koster fra fabrikken. Til gengæld har vi også en af de ældste bilparker i Europa. Der er ligefrem opstået en handel med gamle biler, der lige er synet, og som kun skal holde frem til næste syn to år senere. På bekostning af sikkerheden og miljøet.

DEN DANSKE registreringsafgift er et levn fra den gang, da biler var luksus og ikke som nu et nødvendigt transportmiddel i et samfund med behov for mobilitet.

Men selv med den lave rente ligger nyvognssalget i Danmark langt lavere end i midten af 1990'erne. Fordi prisstigninger fra fabrikkerne får den tredobbelte effekt her i landet.

En ny analyse fra foreningen Danske Sælgere viser, at statskassen kan fastholde et uændret provenu ved kombinationen af lavere registreringsafgift og øget salg af nye biler.

Den regnestykke burde skatte- og afgiftsministeren bruge resten af sommerferien på.

Afgifter: Skatteministeren burde regne på, hvordan lavere afgifter og øget salg af nye biler kunne gå lige op for statskassen.