De kan deres kram derude i Korup-Højbjerg - i det naturskønne Odense nordvest, hvor nogle uforstandige planlæggere tilbage i 90'erne ville etablere en skydebane, så Odense kunne bevare sin status som garnisonsby. Men de velformulerende beboere, der ikke er rundet af samfundets nederste lag, fik det forpurret. En slagkraftig og toptrimmet organisation, som cheferne i forsvaret må have misundt dem, blev lynhurtigt stillet på benene, og efter en effektiv kampagne, der også omfattede gode sønderjyske allierede - som jo stod til at miste deres sergentskole - var skydebanen skudt ned. Dermed var Odense færdig som soldaterby.

Nu var det intelligente mennesker, der stod bag anti-skydebanekampagnen i Korup-Højbjerg. Men principielt kunne en blind høne have været deres fører, for slaget var vundet forlods.

Der var ikke ét sagligt argument for at flytte Sønderborgs sergentskole - hvad der i øvrigt heller ikke var for at nedlægge Fynske Livregiment - men det var i den tid, da politikerne og forsvarscheferne sjakrede rundt med kaserner, regimenter og personel, som var de brikker i et spil ludo. Dertil kom, at Odense Kommune amatøragtigt så bort fra de eksisterende skydebaner i Seden og i Skallebølle - sidstnævnte ligger ganske vist i nabokommunen - og partout ville anlægge en ny. Enhver kunne have forudset, at det ville give ballade. Og skønt beboerne i Korup-Højbjerg selvfølgelig kæmpede for egne interesser, er det forkert at bebrejde dem de konsekvenser, som den mistede sergentskole fik for Odense. Det var ikke deres, men andres skyld.

Men nu er de atter på færde - og denne gang gælder det Højbjergbanen, der har været motorsportsanlæg siden de tidlige 50'ere, og som nu efter mange års dvale måske og måske ikke skal tages i brug igen. Stort set den samme kreds af beboere, som fik stoppet skydebanen, er nu gået i krig mod motorsporten, og skønt de langtfra støttes af hele lokalområdet, ville det ikke undre, om de har magt og snilde til at vinde endnu et slag.

I læserbrevene på disse sider er det blevet diskuteret, hvem der kom først - hønen eller ægget - men det er egentlig ikke afgørende. I Odenses centrum var det slagteriet, der kom først, men da det blev lukket og nedrevet, plæderede ingen for at bygge et nyt - eller for at belaste centrum med en anden og lignende type virksomhed. Således kan man også ræsonnere i Højbjerg, for sådan tilsiger udviklingen så meget.

Denne avis har ikke ekspertise til at afgøre, om støjvolde og moderne teknologi kan muliggøre en genåbning af Højbjergbanen, så alle kan leve med den. Vi vil gerne se nogle flere beregninger og høre nogle eksperter. Automat-reaktionerne kender vi. Som når der skal bygges vindmøller og findes bosteder til kriminelle og psykisk syge: Ikke i min baghave.

Hvis eksperterne vurderer, at Højbjerg er det forkerte sted, er den potte ude. Ellers ikke. Og hvis Højbjerg ikke er stedet - så find et andet i en fart. Fyens Motor Sport har været holdt for nar længe nok.