Avisen mener: Udvid Fynske Motorvej til tre spor nu


Avisen mener: Udvid Fynske Motorvej til tre spor nu

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Peter Hagmund-Hansen
Billede
Leder - Fyens Stiftstidende. 

Allerede da Fynske Motorvej blev anlagt i 1962, var iagttagere bekymrede for, om motorvejen var underdimensioneret, og om den i længden ville kunne klare trafikpresset.

I dag, 55 år senere, ved vi, at det kunne den ikke. Trafikken på motorvejen er tæt, køerne er lange, og spildtiden for erhvervs- og privatbilister er enorm.

Derfor har Fyens Stiftstidende besluttet sig for at gå forrest i en kampagne for at få landets trafikpolitikere til at leve op til det, de lovede for syv år siden, da de vedtog at udvide Fynske Motorvej fra to til tre spor på strækningen fra Middelfart til Odense Vest. Udvidelsen er nødvendig; den er vedtaget af et flertal i Folketinget - og alligevel er pengene stadig ikke fundet. Det faktum vil Fyens Stiftstidende forsøge at ændre ved i de kommende måneder at dokumentere de store udfordringer på den smalle motorvej.

Ret skal være ret: Myndighederne har gennemført en del af udvidelsen af Fynske Motorvej ved at anlægge tre spor på en 10 kilometer lang strækning fra Middelfart til Nr. Aaby. Det er bestemt dejligt. Men det er bestemt også på tide, at trafikminister Ole Birk Olesen og resten af Folketinget får lagt en konkret plan for, hvornår den resterende strækning kan blive udvidet, så samfundet kan komme køerne og spildtiden til livs.

Kampen for en fynsk motorvejsudvidelse drejer sig ikke blot om fynske bilister, fynske kødannelser og fynske forsinkelser. Kampen drejer sig om at sikre, at landets vigtigste forbindelseslinje mellem Øst- og Vestdanmark kan fungere. Derfor er kampen for motorvejens udvidelse en national kamp - hvilket understreges af den E20-komité, der snart præsenteres.

Det drejer sig ikke kun om trængsel for private bilister, der skal på Kr. himmelfartsferie; det drejer sig også om menneskeliv, om ulykker, kvæstede og trafikdræbte. Og det drejer sig om de millioner og atter millioner af kroner, som fynske, danske og internationale virksomheder mister, mens deres lastbiler og varevogne holder i kø og venter. Og venter. Og venter.

Det er tvingende nødvendigt, at Folketingets trafikpolitikere prioriterer ressourcer til Fynske Motorvej og ikke til den række af nye motorvejsprojekter, som man er fortsat med at føje til investeringslisten. Folketingets trafikpolitikere bør helt enkelt vente med at opfinde nye jyske og sjællandske vejprojekter, før Fynske Motorvej er gjort færdig, for der skal gøres noget ved den prop, som motorvejen udgør i det nationale vejnet.

Det er et faktum, at trafikmængden på Fynske Motorvej vil vokse i de kommende år. Derfor er det uholdbart, at Vejdirektoratet stadig ikke er i nærheden af at fastlægge, hvornår udvidelsesarbejdet på den resterende del af motorvejen kan gå i gang. Derfor skylder trafikpolitikerne både trafikanterne, virksomhederne og deres vælgere at sætte en dato på, hvornår motorvejsudvidelsen kan gå i gang.

Derfor: Skaf pengene til de tre spor nu.

Der skal gøres noget ved den prop, som Fynske Motorvej udgør.

Avisen mener: Udvid Fynske Motorvej til tre spor nu

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce