Avisen mener: Skolerne har et ansvar - men udskamning virker ikke


Avisen mener: Skolerne har et ansvar - men udskamning virker ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Peter Hagmund
Billede
Leder - Fyens Stiftstidende. 

Både fri-, privat- og folkeskoler skal løse de opgaver, de har påtaget sig. Det vil blandt andet sige, at de skal løfte elevernes faglige niveau så meget, det overhovedet kan lade sig gøre inden for de givne rammer.

Stort set alle landets lærere og pædagoger arbejder hver eneste dag målrettet på alle landets skoler for at løse blandt andet denne opgave. Ingen skoleleder, ingen lærer, ingen pædagog tager let på den opgave, det er at give eleverne det bedst tænkelige faglige fundament og dermed det bedste udgangspunkt for elevernes videre uddannelse.

Det er vigtigt at have sig for øje, når man ser nærmere på den måde, som undervisningsminister Merete Riisager vil motivere landets folkeskoler til at gøre en ekstra indsats for de elever, der får under 4 i matematik og dansk til folkeskolens afgangsprøve. Et af disse tiltag har nemlig været at udarbejde en liste med 121 skoler, der har en særlig høj andel af elever, der fik under 4 til afgangsprøven. Altså 121 skoler, der er mere udfordret end landets øvrige skoler. 121 skoler, der ikke har klaret opgaven ligeså godt som de andre.

Man kan mene meget om den slags lister. For det er, som elevrådsformanden for H.C. Andersen Skolen sagde i gårsdagens avis, ikke fedt at blive sat i bås som en dårlig skole. Og det har, som næstformand for Skolelederforeningen, Dorte Andreas, sagde i samme avis, ekstrem stor betydning for en skoles omdømme, hvis den hænges ud for ikke at løfte elevernes faglige niveau nok. Et dårligere omdømme vil med stor sandsynlighed resultere i færre nyindskrevne elever ved skolestart og flere skoleskift blandt de eksisterende elever. På den måde vil det at blive sat i bås som en dårlig skole på længere sigt både underminere skolens prestige og økonomi. Og det var næppe det, der var ministerens hensigt.

Der er slet ingen tvivl om, at de skoler, der står på listen, har brug for hjælp til at klare opgaven, blandt andet i form af vejledning og økonomisk bistand til at gøre en ekstra indsats for nogle af de svagere elever. Derfor er det fint, at ministeriet har sat penge af til de skoler, der løser den opgave, de har påtaget sig. Til gengæld er det relevant at diskutere, hvad ministeriet monstro opnår ved at sætte 121 skoler, heraf ni fynske, på en art overvågningsliste.

De seneste årtier har antallet af smileyordninger og ranglister grebet om sig - det mest ydmyge landsby-pizzeria, ventetiden i sundhedsvæsenet og de omdiskuterede Pisa-rangordninger kan nu anskues i lister, oversigter og med rød-gul-grøn-markeringer. Og bevares: Det er bestemt relevant, at ministeriet eller skoleforvaltningen påpeger, hvis en skole ikke løser de opgaver, den er pålagt.

Til gengæld er det også relevant at spørge, om den form for skammelister, som ministeriet nu har udsendt, har en positiv effekt på de 121 skoler. Det er klart, at ledelsesfokus virker. At en styrket indsats virker. At efteruddannelse, initiativer og en stærkere økonomi virker. Men udskamning?

Ingen skoleleder, ingen lærer, ingen pædagog tager let på den opgave, det er at give eleverne det bedst tænkelige faglige fundament.

Avisen mener: Skolerne har et ansvar - men udskamning virker ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce