Avisen mener: Gør Danmark rigere - gør Storebælt gratis


Avisen mener: Gør Danmark rigere - gør Storebælt gratis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Peter Hagmund-Hansen
Billede
Leder - Fyens Stiftstidende. 

Broen over Storebælt bør, som det ofte er skrevet på denne plads, gøres gratis. Realiteten er, at Danmark taber vækst, beskæftigelse og udvikling, fordi brotaksterne fungerer som en barriere mellem landsdelene, hvilket fordyrer og besværliggør den frie udveksling af varer og tjenesteydelser inden for vort lands grænser.

Det er solidt dokumenteret, at Danmark på grund af brotaksterne er et fattigere land, end vi behøvede at være. Det er også solidt dokumenteret - blandt andet af Fynsk Erhverv - at der vil være store økonomiske fordele for samfundet som helhed, hvis man afskaffer brotaksterne. Transportomkostningerne for private og virksomheder vil falde. Virksomhederne vil få større markeder. Konkurrencen vil blive mere fri. Beskæftigelsen vil vokse.

Man kan gøre talrige indvendinger af politisk eller nostalgisk karakter mod dokumentationen. F.eks. at man hellere vil bruge penge på at udbygge den kollektive trafik, herunder togtrafikken, mellem landsdelene. At vi ikke vil have al den trafik og det medfølgende CO2-udslip. At vi vil have godset tilbage på skinner. At datidens DSB-færger over bæltet også kostede penge. At man skal tage hensyn til Molslinjen, Spodsbjerg-Taars-færgen og talrige andre færgeruter i landet. At u'lændige ikke skal kunne køre gratis på vores bro.

Alle disse politiske eller nostalgiske argumenter ændrer imidlertid ikke på det faktum, at Danmark vil blive et økonomisk rigere og transportmæssigt friere land, hvis vi besluttede os for at afskaffe brotaksten. De ændrer heller ikke på, at beskæftigelsen vil vokse, og at endnu flere danskere derfor vil komme i job, hvis vi afskaffer brotaksten.

Derfor er det glædeligt, at en række prominente erhvervsfolk har valgt at træde ind i den nye Storebæltskomité, der i går blev præsenteret for offentligheden. Det er betydningsfuldt, at det ikke "blot" er politikere og erhvervsfolk fra Fyn og Vestsjælland, der sidder i komitéen, men at man også har fået opbakning fra jyder og københavnere.

Sagen er jo, at slaget om Storebælt ikke kun er et lokalt anliggende, men et nationalt anliggende. Det er vigtigt for hele landet, at prisen kommer ned, så virksomheder - og private! - fra hele landet får glæde og gavn af de nedsatte eller fjernede takster.

Som bekendt bakkede den nuværende transportminister, Ole Birk Olesen, op bag en fjernelse af storebæltstaksterne, indtil han blev minister. Måske kan de prominente folk i priskomitéen være med til at minde ham om, at kampen for et frit Storebælt stadig er værd at kæmpe. Også selvom han nu sidder som minister.

Danmark taber vækst, beskæftigelse og udvikling, fordi brotaksterne fungerer som en barriere mellem landsdelene.

Avisen mener: Gør Danmark rigere - gør Storebælt gratis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce