Avisen mener: Først motorvejen, så Storebæltsbroen


Avisen mener: Først motorvejen, så Storebæltsbroen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Peter Hagmund-Hansen
Billede
Leder - Fyens Stiftstidende. 

Det er et klogt forslag, som Dansk Industris fynske formand kommer med: At man gennemfører forbedringerne for vejtrafikken i den rigtige rækkefølge. Hvilket i hans optik vil sige, at man i første omgang sikrer, at motorvejen på Vestfyn bliver udvidet til de tre spor, som Folketinget vedtog for mere end syv år siden. Og at man først derefter gør noget ved taksterne på Storebæltsbroen.

Sagen er, at der i øjeblikket er to store initiativer i gang, som begge har som mål at forbedre den fynske og danske vækst, beskæftigelse og udvikling: Dels kampen for at etablere et tredje motorvejsspor på hele strækningen fra Odense til Middelfart, dels kampen for at få mindsket eller helt fjernet toldmuren over Storebælt.

Der er imidlertid, som DI's Poul Strandmark påpeger, god ræson i at få anlagt det tredje spor som det første. For hvad vil der ske med biltrafikken over Fyn, hvis det ved et snuptag lykkes at få taksterne på Storebæltsbroen sat ned eller helt fjernet? Den vil stige langt mere end de fire procent, prognoserne i dag forudsætter. Og så vil de to spor over Fyn resultere i endnu flere køer, endnu flere uheld og endnu længere transporttid med masser af unødige omkostninger til følge.

Der er, som det før er skrevet på denne plads, brug for at få motorvejen udvidet snarest. Køerne på motorvejen koster millioner af kroner hver måned i ulykker, spildtid og forsinkelser. Alligevel er der ikke udsigt til, at politikerne vil forbedre forholdene på den vestfynske strækning før tidligst fra 2021 - i hvert fald ikke, hvis man skal tro de udtalelser, som Venstres transportordfører kom med tidligere på ugen.

En løsning efter 2021 kommer for sent. Arbejdet med det tredje spor skal tværtimod i gang så hurtigt som muligt, for det vil være til gavn for erhvervslivet, som sukker højlydt efter det tredje spor, til gavn for de mange pendlere, der spilder unødig tid på motorvejen, og til gavn for den almindelige dansker, der skal krydse Fyn.

Det er imidlertid en vanskelig balancegang. Kampen for at få sat taksterne ned på Storebælt - eller endnu bedre: få dem helt væk - er så vigtig, at den ikke må gå i glemmebogen. Derfor vil det være en god idé, hvis de forskellige komitéer og initiativer, der arbejder for de to sager, kan supplere og støtte hinanden i det, der trods alt er en fælles kamp for, at trafikken kan glide bedre mellem Øst- og Vestdanmark via Fynske Motorvej og Storebæltsbroen. Som bekendt gør enighed stærk, og derfor er et samarbejde mellem DI, Fynsk Erhverv og de øvrige aktører i de to kampagner klart at foretrække.

Lokalpolitisk er der opbakning til at satse på motorvejsudvidelsen. Hovedparten af de fynske folketingspolitikere har tidligere gjort kampen for et tredje motorvejsspor til en kerneopgave; det samme har de fynske borgmestre. Nu mangler vi blot, at landspolitikerne lytter og finder pengene til motorvejen. Og her kan en bred enighed blandt erhvervs- og interesseorganisationer være med til at skabe det fokus, som trafikpolitikerne åbenbart savner.

Enighed gør stærk, og derfor er et samarbejde mellem DI, Fynsk Erhverv og de øvrige aktører klart at foretrække.

Avisen mener: Først motorvejen, så Storebæltsbroen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce